Analyzing Actual Uses of ICT in Formal Educational Contexts: A Socio-Cultural Approach
Keywords:
Educational technologies, information and communication technologies, educational innovation, teacher-student relationship.Abstract
This paper has three goals: (1) to identify intended and actual uses of ICT in five different didactic sequences; (2) to compare the intended and actual uses of ICT in the sequences; (3) to investigate how the actual uses of ICT in the sequences transform and improve teaching and learning in those classrooms. The didactic sequences were studied using an observational, case study approach. Four main actual uses of ICT were identified. These actual uses differ from the intended uses. The identified actual uses did not involve so much transformation of classroom practice as it was intended. These results are discussed from a socio-cultural view. The need of analysing actual uses of ICT within the framework of teacher-students joint activity is stressed.Downloads
Download data is not yet available.
References
Anderson, R. (2002). Guest editorial: international studies on innovative uses of ICT in schools. Journal of Computer Assisted Learning, 18 (4), 381-386.
Coll, C. (2004). Psicología de la educación y prácticas educativas mediadas por las tecnologías de la información y la comunicación [Separata]. Sinéctica , 25, 1-24.
Coll, C., Colomina, R., Onrubia, J. y Rochera, M. J. (1992). Actividad conjunta y habla: una aproximación a los mecanismos de influencia educativa. Infancia y aprendizaje, 59-60, 189-232.
Coll, C., Mauri, T. y Onrubia, J. (2005). Technology and pedagogical practices: ICT as mediation tools in joint teacher-student activity. Trabajo presentado en la American Educational Research Association 2005 Annual Meeting. Montréal, Canada.
Colomina, R., Onrubia, J. y Rochera, M. J. (2001). Interactividad, mecanismos de influencia educative construcción del conocimiento en el aula. En C. Coll, J. Palacios y A. Marchesi (Comps.), Desarrollo psicológico y educación, 2. Psicología de la educación escolar (pp. 437-458). Madrid: Alianza.
Cuban, L. (2001). Oversold and Underused: Computers in the Classroom. Cambridge, MA: Harvard University Press.
Edwards, D. y Mercer, N. (1988). El conocimiento compartido. El desarrollo de la comprensión en el aulaI (R. Alonso, Trad.). Barcelona: Paidós. (Trabajo original publicado en 1987).
Flick, U. (2004). Introducción a la investigación cualitativa (T. del Amo, Trad.). Madrid: Morata. (Trabajo original publicado en 2002).
Järvelä, S. y Häkkinen, P. (2002). Web-based cases in teaching and learning-the quality of discussions and a stage of perspective taking in asynchronous communication. Interactive Learning Environments, 10 (1), 1-22.
Jonassen, D. H. (2006). Modeling with technology: Mindtools for conceptual change. Columbus, OH: Pearson-Prentice Hall.
Jonassen, D. H. y Carr, Ch. (1998). Computers as mindtools for engaging learners in critical thinking. TechTrends, 43 (2), 24-32. Recuperado el 18 de agosto de 2007, de http://www.coe.missouri.edu/~jonassen/Mindtools.pdf
Kennewell, S. y Beauchamp, G. (2003). The influence of a technology-rich classroom environment on elementary teachers’ pedagogy and children’s learning. Trabajo presentado en IFIP Working Groups 3.5 Conference: Young Children and Learning Technologies, University of Wales Swansea, Reino Unido. Recuperado el 18 de agosto de 2007, de http://portal.acm.org/citation.cfm?id=1082071&dl=GUIDE&coll=
GUIDE&CFID=15151515&CFTOKEN=6184618
Lajoie, S. P. (2000). Breaking camp to find new summits. En S.P. Lajoie (Ed.), Computers as cognitive tools: Vol. 2. No more walls (pp. xv-xxxii). Mahwah, NJ: Erlbaum.
Lim, C. P. (2002). A theoretical framework for the study of ICT in schools: a proposal. British Journal of Educational Technology, 33 (4), 411-421.
Newman, D., Griffin, P. y Cole, M. (1989). The construction zone: working for cognitive change in school. Cambridge, MA: Cambridge University Press.
Pelgrum, W. J. (2001). Obstacles to the integration of ICT in education: results from a worldwide educational assessment. Computers & Education, 37, 163-178.
Squires, D. and McDougall, S. (1997). Choosing and using educational software: a teacher's guide. Londres: Falmer Press.
Tharp, R. G., Estrada, P., Stoll, D. S. y Yamauchi, L. A. (2002). Transformar la enseñanza. Excelencia, equidad, inclusión y armonía en las aulas y las escuelas (G. Sánchez Barberán, Trad.). Barcelona: Paidós. (Trabajo original publicado en 2000).
Tondeur, J., van Braak, J. y Valcke, M. (2007). Towards a typology of computer use in primary education. Journal of Computer Assisted Learning, 23, 197-206.
Twining, P. (2002). Conceptualising computer use in education: introducing the Computer Practice Framework (CPF). British Educational Research Journal, 28 (1), 95-110.
Universitat Oberta de Catalubya (2007). La escuela en la sociedad red: Internet en la educación primaria y secundaria. Recuperado el 18 de agosto de 2007, de http://www.uoc.edu/in3/pic/esp/escuela_red.html
Wertsch, J. (1988). Vygotsky y la formación social de la mente (J. Zanón y M. Cortés). Barcelona: Paidós. (Trabajo original publicado en 1985).
Zhao, Y., Pugh, K., Sheldon, S. y Byers, J. (2002). Conditions for classroom technology innovations. Teachers College Record, 104 (3), 482-515.
Coll, C. (2004). Psicología de la educación y prácticas educativas mediadas por las tecnologías de la información y la comunicación [Separata]. Sinéctica , 25, 1-24.
Coll, C., Colomina, R., Onrubia, J. y Rochera, M. J. (1992). Actividad conjunta y habla: una aproximación a los mecanismos de influencia educativa. Infancia y aprendizaje, 59-60, 189-232.
Coll, C., Mauri, T. y Onrubia, J. (2005). Technology and pedagogical practices: ICT as mediation tools in joint teacher-student activity. Trabajo presentado en la American Educational Research Association 2005 Annual Meeting. Montréal, Canada.
Colomina, R., Onrubia, J. y Rochera, M. J. (2001). Interactividad, mecanismos de influencia educative construcción del conocimiento en el aula. En C. Coll, J. Palacios y A. Marchesi (Comps.), Desarrollo psicológico y educación, 2. Psicología de la educación escolar (pp. 437-458). Madrid: Alianza.
Cuban, L. (2001). Oversold and Underused: Computers in the Classroom. Cambridge, MA: Harvard University Press.
Edwards, D. y Mercer, N. (1988). El conocimiento compartido. El desarrollo de la comprensión en el aulaI (R. Alonso, Trad.). Barcelona: Paidós. (Trabajo original publicado en 1987).
Flick, U. (2004). Introducción a la investigación cualitativa (T. del Amo, Trad.). Madrid: Morata. (Trabajo original publicado en 2002).
Järvelä, S. y Häkkinen, P. (2002). Web-based cases in teaching and learning-the quality of discussions and a stage of perspective taking in asynchronous communication. Interactive Learning Environments, 10 (1), 1-22.
Jonassen, D. H. (2006). Modeling with technology: Mindtools for conceptual change. Columbus, OH: Pearson-Prentice Hall.
Jonassen, D. H. y Carr, Ch. (1998). Computers as mindtools for engaging learners in critical thinking. TechTrends, 43 (2), 24-32. Recuperado el 18 de agosto de 2007, de http://www.coe.missouri.edu/~jonassen/Mindtools.pdf
Kennewell, S. y Beauchamp, G. (2003). The influence of a technology-rich classroom environment on elementary teachers’ pedagogy and children’s learning. Trabajo presentado en IFIP Working Groups 3.5 Conference: Young Children and Learning Technologies, University of Wales Swansea, Reino Unido. Recuperado el 18 de agosto de 2007, de http://portal.acm.org/citation.cfm?id=1082071&dl=GUIDE&coll=
GUIDE&CFID=15151515&CFTOKEN=6184618
Lajoie, S. P. (2000). Breaking camp to find new summits. En S.P. Lajoie (Ed.), Computers as cognitive tools: Vol. 2. No more walls (pp. xv-xxxii). Mahwah, NJ: Erlbaum.
Lim, C. P. (2002). A theoretical framework for the study of ICT in schools: a proposal. British Journal of Educational Technology, 33 (4), 411-421.
Newman, D., Griffin, P. y Cole, M. (1989). The construction zone: working for cognitive change in school. Cambridge, MA: Cambridge University Press.
Pelgrum, W. J. (2001). Obstacles to the integration of ICT in education: results from a worldwide educational assessment. Computers & Education, 37, 163-178.
Squires, D. and McDougall, S. (1997). Choosing and using educational software: a teacher's guide. Londres: Falmer Press.
Tharp, R. G., Estrada, P., Stoll, D. S. y Yamauchi, L. A. (2002). Transformar la enseñanza. Excelencia, equidad, inclusión y armonía en las aulas y las escuelas (G. Sánchez Barberán, Trad.). Barcelona: Paidós. (Trabajo original publicado en 2000).
Tondeur, J., van Braak, J. y Valcke, M. (2007). Towards a typology of computer use in primary education. Journal of Computer Assisted Learning, 23, 197-206.
Twining, P. (2002). Conceptualising computer use in education: introducing the Computer Practice Framework (CPF). British Educational Research Journal, 28 (1), 95-110.
Universitat Oberta de Catalubya (2007). La escuela en la sociedad red: Internet en la educación primaria y secundaria. Recuperado el 18 de agosto de 2007, de http://www.uoc.edu/in3/pic/esp/escuela_red.html
Wertsch, J. (1988). Vygotsky y la formación social de la mente (J. Zanón y M. Cortés). Barcelona: Paidós. (Trabajo original publicado en 1985).
Zhao, Y., Pugh, K., Sheldon, S. y Byers, J. (2002). Conditions for classroom technology innovations. Teachers College Record, 104 (3), 482-515.
Downloads
-
HTML
-
PDF
-
HTML
-
PDFENGLISH 348
Article abstract page views: 11814
Published
2008-05-01