Metric properties of an instrument to assess the Subjective Social Value of Education: SECS-EVALNEC SVE-Subjective-Secondary-Students scale

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24320/redie.2018.20.3.1762

Keywords:

Educational Assessment, Social Value of Education, Evaluation Questionnaire, Test Validity, Item Response Theory.

Supporting Agencies:

Ministerio de Economía y Competitividad (España), Vicerectorat d’Investigació i Política Científica de la Universitat de València (España).

Abstract

The study analyzes the results of the application of an instrument that aims to measure the Subjective Social Value of Education. Working with a group of 341 students of Compulsory Secondary Education in Spain, we expose the metric properties of the instrument from a TCT and TRI methodology to check its reliability and goodness of fit. After checking the dimensionality of the scale and the item analysis, the data show that fit properly to the reference model. From this, we present a proposal of one-dimensional scale SECS-EVALNEC VSE-Students-Secondary conformed by 20 items with an overall reliability of .73. The results of the study demonstrate acceptable levels in both perspectives, providing a first indication as evidence of validation of the evaluation instrument.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Boone, W., Staver, J. y Yale, M. (2014). Rasch analysis in the human sciences. Nueva York: Springer.
Carabaña, J. (2016). El informe Coleman, 50 años después. Revista de Sociología de la Educación, 9(1), 9-21.
Coleman, J. S., Campbell, E. Q., Hobson, C. J., McPartland, F., Mood, A. M., Weinfeld, F. D. y York, R. L. (1966). Equality of educational opportunity. Washington, DC: Government Printing Office.
De la Orden, A. (2007). Evaluación de la calidad de la educación. Un modelo sistémico como base para la construcción de un sistema de indicadores. México: Instituto Nacional de Evaluación Educativa.
Delgado, C. (2014). Viajando a Ítaca por mares cuantitativos. España: Amaru.
Eccles, J. S., Adler, T. F., Futterman, R., Goff, S. B., Kaczala, C. M. y Meece, J. L. (1983). Expectancies, values, and academic behaviors. En J. T. Spence (Ed.), Achievement and achievement motives. Psychological and sociological approaches (pp. 75-146). San Francisco, CA: Freeman.
González-Barbera, C., Caso-Niebla, J., Díaz-López, K. y López-Ortega, M. (2012). Rendimiento académico y factores asociados. Aportaciones de algunas evaluaciones a gran escala. Bordón, 64(2), 51-68.
González-Montesinos, M. J. (2008). El análisis de reactivos con el Modelo Rasch. México: Universidad de Sonora/ Instituto Nacional de Evaluación Educativa.
González-Montesinos, M. J. y Backhoff, E. (2010) Validación de un cuestionario de contexto para evaluar sistemas educativos con modelos de ecuaciones estructurales. RELIEVE, 14(2), 1-17. Recuperado de http://www.uv.es/RELIEVE/v16n2/RELIEVEv16n2_1.htm
González-Such, J., Sancho-Álvarez, C. y Sánchez-Delgado, P. (2016). Background questionnaires of PISA: a study of the assessment indicators. RELIEVE, 22(1), M7. doi:10.7203/relieve.22.1.8274
Gratacós, G. y López-Jurado, M. (2016, abril-junio). Validación de la versión en español de la escala de los factores que influyen en la elección de los estudios de educación (FIT-choice). Revista de Educación, 372, 87-110. doi:10.4438/1988-592X-RE-2015-372-316
Joaristi, L., Lizasoain, L. y Gamboa, E. (2012). Construcción y validación de un instrumento de medida del Nivel Socioeconómico y Cultural (NSE). Bordón, 64(2), 151-171.
Jornet, J. M. (2012). Dimensiones docentes y cohesión social: reflexiones desde la evaluación. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 5(1), 349-362. Recuperado de http://www.rinace.net/riee/numeros/vol5-num1_e/art27.pdf
Jornet, J. M., López-González, E. y Tourón, J. (2012). Evaluación de sistemas educativos: teoría y experiencia. Bordón, 64(2), 9-12.
Jornet, J. M., Perales, M. J. y Sánchez-Delgado, P. (2011). El valor social de la educación: entre la subjetividad y la objetividad. Consideraciones teórico-metodológicas para su evaluación. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 4(1), 51-77. Recuperado de http://www.rinace.net/riee/numeros/vol4-num1/art3.pdf
Jornet, J. M., Sánchez-Delgado, P. y Perales, M. J. (2015). La evaluación del impacto y la relevancia de la educación en la sociedad. Valencia, España: PUV.
Linacre, J. M. y Wright, B. D. (2009). WINSTEPS: Multiple-choice, rating scale, and partial credit Rasch analysis. Chicago, IL: MESA Press.
Martínez-Arias, M. R., Hernández-Lloreda, M. J. y Hernández-Lloreda, M. V. (2006). Psicometría. Madrid: Alianza Editorial.
Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. (2013). Panorama de la Educación. Indicadores de la OCDE 2013. Informe español. Madrid: Autor.
Moliner, O., Traver, J. A., Ruíz, M. P. y Segarra, T. (2016). Estrategias que indicen en los procesos de democratización de la escuela. Una aproximación teórica. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 18(2), 116-129. Recuperado de http://redie.uabc.mx/redie/article/view/1110
OCDE. (2010). Regards sur l’éducation 2010 [Un vistazo a la educación 2010]. París : Autor.
OCDE. (2013). Education at a Glance 2013: OECD Indicators. París : Autor.
Sancho-Álvarez, C., Jornet, J. M. y González-Such, J. (2016). El constructo Valor Social Subjetivo de la Educación: validación cruzada entre profesorado de escuela y universidad. Revista de Investigación Educativa, 34(2), 329-350.
Sancho-Álvarez, C., Jornet, J. M. y González-Such, J. (2017). Design of scales to assess the Subjective Social Value of Education for students in primary and secondary school. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 237C, 527-534. doi:10.1016/j.sbspro.2017.02.102
Valcárcel, A. (2013). Igualdad, educación y mundo compartido. Conferencia impartida en las XVII Jornadas de Información para orientadores. Universitat de València, España.
Watt, H. M. G. y Richardson, P. W. (2007). Motivational factors influencing teaching as a career choice: development and validation of the FIT-choice scale. The Journal of Experimental Education, 75(3), 167-202.

Downloads

Article abstract page views: 1195

Published

2018-09-07