Quasi-Experimental Design to Analysis Critical Thought in Secondary
DOI:
https://doi.org/10.24320/redie.2018.20.4.1705Keywords:
Critical reading, literary analysis, identity.Supporting Agencies:
Conselleria d’Educació, Investigació, Cultura i Esport de la Generalitat Valenciana, Universitat de València, Departament de Didàctica de la Llengua i la LiteraturaAbstract
Given the concern about levels of reading comprehension among teenagers and the growing influence of external models in their processes of building an identity, we propose that training teenagers to read literature in a critical manner can help make the process of building an identity more active, reflective, and independent. After an introduction to the concept of critical reading, we use textual commentary as the central approach in a sequence of activities for a group of students in the fourth year of secondary education. The aim is to stimulate two basic manifestations of critical thinking. We use a quasi-experimental design to analyse evidence of a critical perspective in the arguments of students from the experimental group when compared to arguments from students in a control group.Downloads
Download data is not yet available.
References
Álvarez-Álvarez, C. y Pascual-Díez, J. (2013). Estudio de caso sobre la formación de lectores críticos mediante textos literarios en la Educación Primaria. Ocnos, 10, 27-53.
Arias-Gundín, O., Fidalgo, R., Martínez-Coco, B. y Bolaños-Alonso, F. J. (2011). Estrategias de comprensión lectora en alumnos de educación primaria y secundaria. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 1(3), 613-620.
Ballester, J. e Ibarra, N. (2016). La educación lectora, literaria y el libro en la era digital. Revista Chilena de Literatura, 94, 147-171.
Cassany, D. (2011). Prácticas lectoras democratizadoras. Textos de didáctica de la lengua y de la literatura, 58, 29-40.
Facione, P. A. (2007). Pensamiento crítico: ¿Qué es y por qué es importante? EUA: Insight Assessment.
Ferrándiz, C., Ferrando, M., Soto, G., Sainz, M. y Prieto, M. D. (2017). Pensamiento divergente y sus dimensiones: ¿De qué hablamos y qué evaluamos? Anales de Psicología, 33(1), 40-47.
García-Madruga, J. A. y Fernández, T. (2008). Memoria operativa, comprensión lectora y razonamiento en educación secundaria. Anuario de Psicología, 39(1), 133-157.
Gutiérrez-Braojos, C., Salmerón-Vílchez, P., Martin-Romera, A. y Salmerón, H. (2013). Efectos directos e indirectos entre estilos de pensamiento, estrategias metacognitivas y creatividad en estudiantes universitarios. Anales de Psicología, 29(1), 159-170.
Ibarra, N. y Ballester, J. (2016). La literatura en la formación universitaria desde el espacio europeo de la Educación Superior. Alpha, 43, 303-317.
Larrañaga, E. y Yubero, S. (2015). Evaluación de las estrategias metacognitivas de comprensión de textos narrativos. Ocnos, 14, 18-27.
Latorre, V. (2007). Hábitos de lectura y competencia literaria al final de la ESO. Ocnos, 3, 55-76.
López-Ferrero, C. Aliagas, Martí, F. y Aravena, S. (2008). La lectura crítica en secundaria: una mirada a los libros de texto y a las prácticas docentes. En A. Camps y M. Milian (Coords.), Miradas y voces: investigación sobre la educación lingüística y literaria en entornos plurilingües (pp. 105-117). Barcelona: Graó.
Martín-García, A. y Barrientos-Bradasic, O. (2009). Los dominios del pensamiento crítico: una lectura desde la teoría de la educación. Teoría de la Educación, 21(2), 19-44.
Mendoza, A. (2011). La Investigación en Didáctica de las primeras lenguas. Educatio Siglo XXI, 29(1), 31-80.
Oliveira, E., Almeida, L., Ferrándiz, C., Ferrando, M., Sainz, M. y Prieto, M. D. (2009). Test de Pensamiento Creativo de Torrance (TTCT): elementos para la validez del constructo en adolescentes portugueses. Psicothema, 21(4), 562-567.
Real Decreto 11/05/2014, por el que se establece el currículo básico de la Educación Secundaria Obligatoria y del Bachillerato. Boletín Oficial del Estado núm. 3, Madrid, España, 3 de enero de 2015.
Sacristán, F. (2006). Comprensión de la lectura en alumnos de enseñanza secundaria. Didáctica. Lengua y Literatura, 18, 271-293.
Sánchez-Carlessi, H. (2013). La comprensión lectora, base del desarrollo del pensamiento crítico. Horizonte de la Ciencia, 3(5), 31-38.
Sánchez-Miguel, E., García-Pérez, J. R. y Rosales, J. (2010). La lectura en el aula. Qué se hace, qué se debe hacer y qué se puede hacer. Barcelona: Graó.
Solé, I. (2005). PISA, la lectura y sus lecturas. Aula de Innovación Educativa, 139, 22-27.
Torrance, E. P. (1974). The Torrance Tests of Creative Thinking. Princeton, NJ: Personnel Press.
Zárate, A. (2015). El uso de preguntas de comprensión crítica en los libros de texto. Foro de Educación, 13(19), 297-326.
Arias-Gundín, O., Fidalgo, R., Martínez-Coco, B. y Bolaños-Alonso, F. J. (2011). Estrategias de comprensión lectora en alumnos de educación primaria y secundaria. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 1(3), 613-620.
Ballester, J. e Ibarra, N. (2016). La educación lectora, literaria y el libro en la era digital. Revista Chilena de Literatura, 94, 147-171.
Cassany, D. (2011). Prácticas lectoras democratizadoras. Textos de didáctica de la lengua y de la literatura, 58, 29-40.
Facione, P. A. (2007). Pensamiento crítico: ¿Qué es y por qué es importante? EUA: Insight Assessment.
Ferrándiz, C., Ferrando, M., Soto, G., Sainz, M. y Prieto, M. D. (2017). Pensamiento divergente y sus dimensiones: ¿De qué hablamos y qué evaluamos? Anales de Psicología, 33(1), 40-47.
García-Madruga, J. A. y Fernández, T. (2008). Memoria operativa, comprensión lectora y razonamiento en educación secundaria. Anuario de Psicología, 39(1), 133-157.
Gutiérrez-Braojos, C., Salmerón-Vílchez, P., Martin-Romera, A. y Salmerón, H. (2013). Efectos directos e indirectos entre estilos de pensamiento, estrategias metacognitivas y creatividad en estudiantes universitarios. Anales de Psicología, 29(1), 159-170.
Ibarra, N. y Ballester, J. (2016). La literatura en la formación universitaria desde el espacio europeo de la Educación Superior. Alpha, 43, 303-317.
Larrañaga, E. y Yubero, S. (2015). Evaluación de las estrategias metacognitivas de comprensión de textos narrativos. Ocnos, 14, 18-27.
Latorre, V. (2007). Hábitos de lectura y competencia literaria al final de la ESO. Ocnos, 3, 55-76.
López-Ferrero, C. Aliagas, Martí, F. y Aravena, S. (2008). La lectura crítica en secundaria: una mirada a los libros de texto y a las prácticas docentes. En A. Camps y M. Milian (Coords.), Miradas y voces: investigación sobre la educación lingüística y literaria en entornos plurilingües (pp. 105-117). Barcelona: Graó.
Martín-García, A. y Barrientos-Bradasic, O. (2009). Los dominios del pensamiento crítico: una lectura desde la teoría de la educación. Teoría de la Educación, 21(2), 19-44.
Mendoza, A. (2011). La Investigación en Didáctica de las primeras lenguas. Educatio Siglo XXI, 29(1), 31-80.
Oliveira, E., Almeida, L., Ferrándiz, C., Ferrando, M., Sainz, M. y Prieto, M. D. (2009). Test de Pensamiento Creativo de Torrance (TTCT): elementos para la validez del constructo en adolescentes portugueses. Psicothema, 21(4), 562-567.
Real Decreto 11/05/2014, por el que se establece el currículo básico de la Educación Secundaria Obligatoria y del Bachillerato. Boletín Oficial del Estado núm. 3, Madrid, España, 3 de enero de 2015.
Sacristán, F. (2006). Comprensión de la lectura en alumnos de enseñanza secundaria. Didáctica. Lengua y Literatura, 18, 271-293.
Sánchez-Carlessi, H. (2013). La comprensión lectora, base del desarrollo del pensamiento crítico. Horizonte de la Ciencia, 3(5), 31-38.
Sánchez-Miguel, E., García-Pérez, J. R. y Rosales, J. (2010). La lectura en el aula. Qué se hace, qué se debe hacer y qué se puede hacer. Barcelona: Graó.
Solé, I. (2005). PISA, la lectura y sus lecturas. Aula de Innovación Educativa, 139, 22-27.
Torrance, E. P. (1974). The Torrance Tests of Creative Thinking. Princeton, NJ: Personnel Press.
Zárate, A. (2015). El uso de preguntas de comprensión crítica en los libros de texto. Foro de Educación, 13(19), 297-326.
Downloads
-
HTML
-
PDF
-
XMLSPANISH 73
Article abstract page views: 3720
Published
2018-12-12