Estimated Impact of Contextual Variables on Academic Achievement among Students in Baja California

Authors

  • Mauricio Carvallo Pontón Centro de Desarrollo Integral Arboledas (CDIA) Universidad de Guadalajara
  • Joaquín Caso Niebla Instituto de Investigación y Desarrollo Educativo Universidad Autónoma de Baja California
  • Luis Ángel Contreras Niño Instituto de Investigación y Desarrollo Educativo Universidad Autónoma de Baja California

Keywords:

Context effect, assessment of student knowledge, standardized tests, elementary education.

Abstract

In the following article, the effects of diverse variables are analyzed contextually in the educational achievement on a sample of 1,817 students of the sixth grade of elementary school and 1,239 of third year of high school of Baja California, who responded to the National Tests offered by the National Institute for the Evaluation of the Education in 2004. The results observed are consistent with the reported in most of the national and international literature: the women present better performance than the men in reading comprehension, and the men register better performance in math; the students with ages over the ones that correspond to the sixth grade of elementary school or third year of secondary school, present lower performance levels to those of their schoolmates; the students of the morning shift present higher performance levels compared to the evening shift students; and the students of private schools present better results than those of public schools. It was also analyzed, through hierarchical lineal models, the effect of the socioeconomic level of the context of the school and of the professor in the educational achievement. In all the cases, the levels of variance explained turned out to be smaller that the registered in other similar national studies.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Backhoff, E., Andrade, E., Monroy, L., Tanamachi, M. L., Bouzas, A., Sánchez, A. y Peón, M. (2005). Estudio comparativo de la Educación Básica en México: 2000-2005. México: INEE.

Backhoff, E., Andrade, E., Peón, M., Sánchez, A. y Bouzas, A. (2006). El aprendizaje del español, las matemáticas y la expresión escrita en la educación básica en México: Sexto de primaria y tercero de secundaria. Resumen Ejecutivo. México: INEE.

Carvallo, M. (2005). Análisis de los resultados obtenidos en estudios de eficacia escolar en México, comparados con los de otros países. Revista electrónica iberoamericana sobre calidad, eficacia y cambio en la educación, 3 (2). Consultado el 10 de septiembre de 2005 en: http://www.ice.deusto.es/rinace/reice

Carvallo, M. (2006). Factores que afectan el desempeño académico de alumnos de educación secundaria. Tesis doctoral no publicada, Centro Universitario de la Costa de la Universidad de Guadalajara, México.

Casanova, P., Cruz, M., de la Torre, M. J. & de la Villa, M. (2005). Influence of family and socio-demographic variables on students with low academic achievement. Educational Psychology, 25 (4), 423-435.

Caso, J., González, M., Contreras, L. A. y González, I. (2007). Antecedentes de la evaluación del aprendizaje a gran escala en Baja California. UEE RT 07 001. Ensenada, México: Universidad Autónoma de Baja California.

Fernández, T. (2004a). Distribución del conocimiento escolar, clases sociales, escuelas y sistema educativo en Latinoamérica. Tesis doctoral no publicada, El Colegio de México.

Fernández, T. y Blanco, E. (2004b). ¿Cuánto importa la escuela? El caso de México en el contexto de América latina. Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 2 (1). Consultado el 14 de octubre de 2006 en: http://www.ice.deusto.es/RINACE/reice/vol2n1/FernandezyBlanco.htm

González-Pienda, J. A., Nuñez, J. C., González-Pumariega, S., Alvarez, L., Roces, C. & García, M. (2002). A structural equation model of parental involvement, motivational and aptitudinal characteristics, and academic achievement. The Journal of Experimental Education, 70 (3), 257-287.

Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación (2003). La calidad de la Educación Básica en México. México: INEE.

Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación (2004). La calidad de la Educación Básica en México. México: INEE.

Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación (2005). La calidad de la Educación Básica en México. México: INEE.

Jones, I. & White, S. (2000). Family composition, parent involvement, and young children´s academic achievement. Early Child Development and Care, 161, 71-82.

Lastra, E. (2001). School effectiveness, a study of elementary public schools in a Mexican city. Tesis doctoral no publicada, Universidad de Stanford, California.

Marzano, R. (2003). Classroom Management that works. Virginia: ASCD.

Murillo, F. J. (2003). El movimiento de investigación de eficacia escolar. En F. J. Murillo (Ed.), La investigación sobre eficacia escolar en Iberoamérica. Revisión internacional del estado del arte. Bogotá: CIDE.

Ruiz, C. (2001). Factores familiares vinculados al bajo rendimiento. Revista Complutense de Educación, 12 (1), 81-113.

Downloads

Article abstract page views: 1771

Published

2007-11-01