Concept Maps in Mathematics Education at University Level

Authors

  • Pamela Alejandra Reyes-Santander Universidad de Bielefeld
  • Elisabeth Ramos Rodríguez Pontificia Universidad Católica de Valparaíso

DOI:

https://doi.org/10.24320/redie.2018.20.2.1657

Keywords:

Conceptual maps, learning process, teacher education.

Abstract

This work shows the scope of concept maps in university students’ learning by identifying the aspects and connections that arise in concept maps on different topics in mathematical education. It is part of a project that implements various methodologies at this level. This qualitative study considers teacher training students of an obligatory course in a Chilean university. The students produced concept maps on the notions of didactics, mathematics, and lesson design, and explained the reasons for the designs. The analysis considers three aspects: hierarchical organization, progressive differentiation, and integrative reconciliation. The results show a progression in the learning and processing of different classroom-related concepts, changes in the location of key concepts in teacher training, and an integration of new concepts, which becomes more explicit in the last maps created.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ausubel, D. (1983). Teoría del aprendizaje significativo. México: Trillas.
Baena-Extremadura, A. y Granero-Gallegos, A. (2012). Los mapas conceptuales y el aprendizaje basado en problemas en el aprendizaje de contenidos anatómico-fisiológicos en opositores al cuerpo de profesores de educación secundaria. International Journal of Morphology, 30(1), 230-231.
Ciliberti, N. y Galagovsky, L. R. (1999). Las redes conceptuales como instrumento para evaluar el nivel de aprendizaje conceptual de los alumnos. Un ejemplo para el tema de dinámica. Enseñanza de la Ciencias, 17(1), 17-29.
Costamagna, A. M. (2001). Mapas conceptuales como expresión de procesos de interrelación para evaluar le evolución del conocimiento de alumnos universitarios. Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas, 19(2), 309-318.
Flick, U. (2004). Introducción a la investigación cualitativa. Madrid: Morata.
Novak, J. D. y Gowin, D. B. (1988). Aprendiendo a aprender. Barcelona: Martínez Roca.
Novak, J. D. (2010). Learning, creating, and using knowledge: Concept maps as facilitative tools in schools and corporations. Nueva York: Routledge.
Ontoria, A. (2003). Mapas conceptuales. México: Alfaomega.
Reyes-Santander, P. (2010). ¿Por qué aprender un tema específico de la matemática? La visión de los estudiantes. Actas del VI Congreso Iberoamericano de Docencia Universitaria. Retirado en septiembre 20, 2016, de http://congreso.pucp.edu.pe/vi-cidu/interna.php?view=actas.
Reyes-Santander, P. y Ramos-Rodríguez, E. (2012). Diarios de aprendizaje como alternativa metodológica en educación universitaria. En C. Leite y M. Zabalza (Coords.), Ensino Superior: Inovação e Qualidade na Docência [Enseñanza superior: innovación y calidad en la docencia] (pp. 6078-6097). Porto: CIIE.
Reyes-Santander, P. y Ramos-Rodríguez, E. (2015). Learning journals for university student’s reflection on advanced algebra. Reflective Practice, 16(5), 623-635. doi:10.1080/14623943.2015.1064385.
Ruiz-Primo, M. A. y Shavelson, R. J. (1996). Problems and issues in the use of concept maps in science assessment. Journal of Research in Science Teaching, 33(6), 569-600.
Ruiz-Primo, M. (2000). On the use of concept maps as an assessment tool in science: What we have learned so far. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 2(1). Recuperado de https://redie.uabc.mx/redie/article/view/16
Olachea, A. M. (2014). Uso de mapas conceptuales para la comprensión de conceptos matemáticos. En P. Correia, M. Malachias, A. Cañas y J. Novak (Eds.), Concept maps: theory, methodology, technology, procedings of the sixth international conference on concept mapping (pp. 505-513). España: Universidad de Malta.
Tejada, J. (2005). El trabajo por competencias en el prácticum: cómo organizarlo y cómo evaluarlo. Revista Electrónica de Investigación Educativa 7(2). Recuperado de https://redie.uabc.mx/redie/article/view/192
Trianes, M. y Gallardo, J. (2004). Psicología de la educación y del desarrollo en contextos escolares. Madrid: Pirámide.
Toigo, A. M., Moreira, M. A. y Costa, S. (2012). Revisión de la literatura sobre el uso de mapas conceptuales como estrategia didáctica y de evaluación. Investigações em ensino de ciências,17(2), 305-339.
Serradó, A., Cardeñoso, J. M. y Azcárate, P. (2004). Los mapas conceptuales y el desarrollo profesional del docente. En A. J. Cañas, J. D. Novak y F. M. González (Eds.), Concept maps: theory, methodology, technology, procedings of the first international conference on concept mapping (pp. 595-602). Sao Paulo: Escola de Arte, Ciencias y Humanidades.

Downloads

Article abstract page views: 1865

Published

2018-05-17

Similar Articles