Toward an Ethic of Listening, the Psychoanalysis Bet in Special Education

Authors

  • Jesús Manuel Ramírez Escobar Universidad Veracruzana

Keywords:

Psychoanalysis, special education, listening, handicapped.

Abstract

The following paper seeks to explain the subjective effects brought by the majority of Psycho-pedagogical and clinical approaches on special education for children. Approaches founded on psychoanalysis and its connection to philosophy will be placed emphasis on to set out a new action mechanism. The notion of Ethics of Listening derives from those approaches from which a model of attention, opposite to that one used today within evaluation techniques at educational institutions, is proposed. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aberasturi, A. (1962/2004). Teoría y técnica del psicoanálisis con niños. Buenos Aires: Paidós.

Cortés, J. y Martínez, A. (1996). Diccionario de filosofía. Barcelona: Herder.

Freud, S. (1911/2005). Formulaciones sobre los dos principios del acaecer psíquico. (Trad. José Luis Etcheverry). En Obras completas (Tomo 12, pp. 217-231). Buenos Aires: Amorrortu.

Freud, S. (1912/2005). Consejos al médico en el tratamiento psicoanalítico. (Trad. José Luis Etcheverry). En Obras completas (Tomo 12, pp. 107 - 119). Buenos Aires: Amorrortu.

Freud, S. (1913/2005). Introducción al libro de Oskar Pfister Die Psychanalytische Methode. (Trad. José Luis Etcheverry). Obras completas (Tomo 12, pp. 347-353). Buenos Aires: Amorrortu.

Freud, S. (1916/2005). Varios tipos de caracteres descubiertos en la labor analítica: las excepciones. (Trad. José Luis Etcheverry). En Obras completas (Tomo 14, pp. 313-322). Buenos Aires: Amorrortu.

Freud, S. (1927/2005). El porvenir de una ilusión. (Trad. José Luis Etcheverry). En Obras completas (Tomo 21, pp. 1-55). Buenos Aires: Amorrortu.

Horney, K. (1939/2003). El proceso terapéutico: ensayos y conferencias. (Trad. Althea J. Horner). Vitoria, Madrid: La llave.

Klein, M. (1929/2006). La personificación en el juego de los niños. (Trad. Hebe Freidentahl). En Obras completas (Tomo 1, pp.205- 215). Buenos Aires: Paidós.

Klein, M. (1930/2006). La importancia de la formación de símbolos en el desarrollo del yo. (Trad. Hebe Freidentahl). En Obras completas (Tomo 1, pp.224- 237). Buenos Aires: Paidós.

Lacan, J. (1959/2001). Seminario 7. La ética del psicoanálisis. (Trad. Diana S. Rabinovich). México: Paidós.

Lacan, J. (1964/2001). Seminario 11. Los cuatro conceptos fundamentales. (Trad. Juan Luis Delmont-Mauri). México: Paidós.

Lacan, J. (1966/2003). Subversión del Sujeto y dialéctica del deseo en el inconsciente freudiano. (Trad. Tomás Segovia). En Escritos 2 (pp.773- 807). México: Siglo XXI.

Mannoni, M. (1997). El niño retardo y su madre. Buenos Aires: Paidós.

Pernicone, A. (2001, abril). El niño discapacitado, su cuerpo y las marcas que interrogan al analista. Fort Da. Revista de psicoanálisis con niños, 3. Disponible en: http://www.fort-da.org/fort-da3.htm

Ranieri, L. (2000, octubre). El que-hacer del psicoanalista en la clínica de la discapacidad infantil. Fort Da. Revista de psicoanálisis con niños, 2. Disponible en: http://www.fort-da.org/fort-da2.htm

Roudinesco, E. y Plom, M. (2001). Diccionario de psicoanálisis. México: Paidós.

Zelis, O. y Salinas, L. (2002). ¿Es el psicoanálisis una legítima herramienta clínica en el tratamiento de personas con discapacidad? En Pulice, G. Manson, F. y Zelis, O. (Eds.), Investigar la subjetividad. Buenos Aires: Letra viva.

Downloads

Article abstract page views: 2479

Published

2007-05-01