Some Didactic Alternatives and Their Implications in the Learning of Set Theory Content

Authors

  • Cirilo de Jesús Orozco-Moret Facultad de de Ciencias Económicas y Sociales Universidad de Carabobo
  • Vilma Morales de Pérez Unidad de Investigación de la Cátedra de Introducción a la Matemática Universidad de Carabobo

Keywords:

College mathematics, mathematical logic, set theory, cognitive measurement.

Abstract

The main purpose of this study was to explore to what extent supplementary academic aid —tutors, support sessions, parallel courses, and/or private classes— in addition to the regular class, influence students’ comprehensive math performance as demonstrated on the written exams of the course Introduction to Mathematics, at the beginning of their university studies. A sample of 275 first semester students in the School of Economics and Social Science at the University of Carabobo in Venezuela was selected. Based on a non-experimental ex post facto statistical analysis, the results show some evidence of variation in the dimensions of math performance due to the type of academic aid used by the students to complement the course activities. Additionally, some differences were found between the traditional assessment (math achievement) of math content and the experimental assessment method (math performance).

Downloads

Download data is not yet available.

References

Capote, A. (1996). El rendimiento estudiantil en el Ciclo Básico de la Facultad de Ciencias Económicas y Sociales. Manuscrito no publicado, Universidad de Carabobo, Valencia, Venezuela.

De Guzman, M. (2003). Enseñanza de las ciencias y la matemática. Consultado el 6 de mayo de 2005 en: http://www.oei.es/oeivirt/edumat.htm

Godino, J. D. y Batanero, C. (1994). Significado personal e institucional de los objetos matemáticos. Recherches en Didactiques des Mathématiques, 14 (3), 325-355.

González, M. (1993). Estudio correlacional entre el rendimiento escolar de matemática a nivel medio y el rendimiento de la asignatura lógica del primer semestre de la Facultad de Ciencias de la Educación. Tesis de maestría no publicada, Universidad de Carabobo, Carabobo, Venezuela.

Gual P. y Blanco, M. L. (997). Efecto de la asignación de proyectos sobre la actividad matemática en estudiantes que recién ingresan a la educación superior. Manuscrito no publicado, Instituto Tecnológico Valencia, Valencia, Venezuela.
Latterell, C. M., y Copes, L. (2003). Can we reach definitive conclusions in mathematics education research? Phi Delta Kappan, 85, 207-211.

Muñoz, R. (1995). Matemáticas para un nuevo siglo. Consultado el 12 de mayo de 2005 en: http://www.sectormatematica.cl/articulos/matnuevos.htm

National Council of Teachers of Mathematics. (1989). Curriculum and evaluation. Reston, VA, Estados Unidos: Autor.

National Council of Teachers of Mathematics. (1995). Assessment standards for school mathematics. Reston, VA, Estados Unidos: Autor.

National Council of Teachers of Mathematics. (2000). Principles and standards for school mathematics. Reston, VA, Estados Unidos: Autor.

Morales V. y Credes L. (2004). Análisis estadístico del rendimiento estudiantil en las evaluaciones continuas de la asignatura Introducción a la Matemática del Ciclo Básico de la Facultad de Ciencias Económicas y Sociales Campus Bárbula de la Universidad de Carabobo desde el segundo semestre de 2000 hasta primer semestre de 2002. Manuscrito no publicado, Universidad de Carabobo, Valencia, Venezuela.

Oficina de Planificación del Sector Universitario. (1998). Sistema Nacional de Medición y Evaluación del Aprendizaje (Informe para el docente). Caracas, Venezuela: Ministerio de Educación- Oficina de Planificación del Sector Universitario.

Orozco, C. (1992). Consideraciones en relación a un programa de Autonivelación para mejorar el aprendizaje matemático en la educación superior. Tesis de Maestría no publicada, Universidad de Carabobo, Valencia, Venezuela.

Orozco, C. y González, P. (1998). Matemática mínima. Curso preuniversitario de nivelación matemática. Valencia, Venezuela: Universidad de Carabobo, Facultad de Educación.

Orozco, C., y Labrador, M. (1997). Propuesta sobre un curso propedéutico a distancia para mejorar el aprendizaje de la matemática en la educación superior. Manuscrito no publicado, Universidad de Carabobo, Facultad de Educación, Valencia, Venezuela.

Orozco, C. y Morales, V. (2005). Algunas alternativas didácticas y sus implicaciones en el aprendizaje de contenidos de la teoría de conjuntos.Manuscrito no publicado, Universidad de Carabobo, Valencia, Venezuela.

Ramos, A. B. (1994). La resolución de problemas y su influencia en la enseñanza- aprendizaje de la matemática en el nivel medio diversificado. Manuscrito no publicado, Universidad de Carabobo, Valencia, Venezuela.

Ramos, A. B. (2005). Análisis de la noción de función presente en los alumnos cursantes de la asignatura Introducción a la Matemática de la facultad de Ciencias Económicas y Sociales. Manuscrito no publicado, Universidad de Carabobo, Valencia, Venezuela.

Ramos, A. B., y Sequera, E. (2004). Propuesta de un diseño instruccional para el aprendizaje de la unidad de funciones reales de los alumnos cursantes de la asignatura Introducción a la Matemática de la Facultad de Ciencias Económicas y Sociales de Universidad de Carabobo. Manuscrito no publicado, Universidad de Carabobo, Valencia, Venezuela.

Rico, L. (1995). Errores en el aprendizaje de la Matemática. En J. Kilpatrick, P. Gómez y L. Rico (Eds.), Educación matemática (pp. 69-108). México: Iberoamérica.

Sequera, E. (1996). Efecto de un diseño Instruccional para un curso propedéutico en el desempeño de los alumnos de Introducción a la matemática. Tesis de maestría no publicada, Universidad de Carabobo.
Sulvaran, E. (2005, Marzo). Evaluación en DICES. Tiempo universitario, p. A-5.

Downloads

Article abstract page views: 2338

Published

2007-05-01