The Level of Difficulty and Discrimination Power of the Basic Knowledge and Skills Examination (EXHCOBA).

Authors

  • Eduardo Backhoff Escudero Instituto de Investigación y Desarrollo Educativo Universidad Autónoma de Baja California
  • Norma Larrazolo Reyna Instituto de Investigación y Desarrollo Educativo Universidad Autónoma de Baja California
  • Martín Rosas Morales Instituto de Investigación y Desarrollo Educativo Universidad Autónoma de Baja California

Keywords:

Admission tests, archievement tests, pychometric standars, higher education.

Abstract

The Basic Knowledge and Skills Examination (EXHCOBA) is one of the few great-scale examinations in Mexico which has been publishing its psychometric parameters.  In this paper we describe the  item analysis results, regarding the exam’s difficulty level and discrimination power.  Results show that most of the items have a medium difficulty and a high discrimination power.  They also reveal that the mathematics items have better discrimination power levels than the ones which belong to social science.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aiken, L.R. (1996). Tests psicológicos y evaluación. México: Prentice Hall Hispanoamericana.

Backhoff, E., Ibarra, M.A. y Rosas, M. (1995). Sistema computarizado de exámenes (SICODEX). Revista Mexicana de Psicología,10 (1), 55-62.

Backhoff, E. y Tirado, F. (1994). Estructura y lógica del Examen de Habilidades y Conocimientos Básicos. Revista Sonorense de Psicología, 8 (1), 21-33.

Backhoff, E. y Tirado, F. (1993). Habilidades y conocimientos básicos del estudiante universitario: hacia los estándares nacionales. Revista de la Educación Superior, 88, 45-65.

Backhoff, E. y Tirado, F. (1992). Desarrollo del Examen de Habilidades y Conocimientos Básicos. Revista de la Educación Superior, 83, 95-117.

Backhoff, E., Tirado, F. Larrazolo, N. y Antillón, L. (1997). Desigualdad de la educación básica en México. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 26 (3), 73-87.

CENEVAL (s/f). Acerca del CENEVAL y los exámenes generales para el egreso de la licenciatura. México: autor.

Crocker, L. y Algina, J. (1986). Introduction to Classical and Modern Test Theory. Holt, Rinehart and Winston.

Ebel, R.L. y Frisbie, D.A. (1986). Essentials of Education Measurement. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.

Glass, G. y Stanley, J. (1986). Métodos estadísticos aplicados a las ciencias sociales. (Traducción: E. Galvis y E. Guzmán). México: Prentice-Hall Hispanoamericana.

Henrysson, S. (1971). Gathering, Analysing, and Using Data on Test Items. En R.L. Thorndike (Ed.), Educational Measurement. Washington, DC: American Council on Education.

Larrazolo, N. (1997a). Escala de calificaciones del Examen de Habilidades y Conocimientos Básicos. Documento mimeografiado. Ensenada, B.C.: Universidad Autónoma de Baja California.

Larrazolo, N. (1997b). Guía Oficial de Estudio. Documento mimeografiado. Ensenada, B.C.: Universidad Autónoma de Baja California.

Tirado, F., Backhoff, E., Larrazolo, N. y Rosas, M, (1997). Validez predictiva del Examen de Habilidades y Conocimientos Básicos (EXHCOBA). Revista Mexicana de Investigación Educativa. 11, (3), 67-84.

Wood, D.A. (1960). Test Construction: Development and Interpretation of Achievement Tests. Columbus, OH: Charles E. Merrill Books, Inc.

Evaluation Assistance Center – Western Region (EAC West). 1996. Testing and Test Scores: Background and Definitions en: http://www.ncbe.gwu.edu/mispubs/eacwest/handouts/testing/backgrnd.htm
(Consultado en enero 22 de 1999)

Kitao, S.K. & Kitao, K. (1997). Writing a Good Test. http://www.ling.lancs.ac.uk/staff/visitors/kenji/kitao/design2.htm
(Consultado en enero 20 de 1999)

Downloads

Article abstract page views: 6720

Published

2000-05-01