Motivation and Expectations in Choosing Elementary Teaching Education Studies. A Study of Three Classes of First-Year Mexican Students

Authors

  • José María García Garduño Instituto de Ciencias Sociales y Humanidades, Área de Educación Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo
  • Javier Organista Sandoval Instituto de Investigación y Desarrollo Educativo Universidad Autónoma de Baja California

Keywords:

Teaching education students, first-year students, extrinsic motivation, intrinsic motivation, work expectations/job expectations.

Abstract

The purpose of this study was to identify changes in the type of motivation involved in three generations of teacher-trainees. Participants were students of a Mexican public teaching school of different curriculum programs: 144 students of Plan 75, 140 of Plan 84, 116 of Plan 97. The students were asked to complete a questionnaire for entering the school in order to identify their motivations and expectations that they had after finishing school. The results indicate that almost half of the population chose the teaching profession because of extrinsic reasons. About 40% of the students had the expectation to pursue college studies not related to the teaching profession. There were differences among the classes. Plan 97 had less students who chose teaching for extrinsic motives. The results are discussed.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Calvo, B. (1980). El estudiante normalista: su origen de clase y su relación con el Estado. En B. Ramírez, E. Weitzner y B. Calvo (Eds.), Simposio sobre el Magisterio Nacional (Vol. II, Cuadernos de la Casa Chata No. 30). México: Centro de Investigaciones Superiores del Instituto Nacional de Antropología e Historia.

Daniel, L. y Ferrel, C. (1991, noviembre). Clarifying reason why people aspire to teach: An application of Q-Methodology. Trabajo presentado en la Reunión Anual de Mid-South Educational Research Association, Lexington, Kentucky, Estados Unidos.

De Ibarrola, M., Silva, G. y Castelán, A. (1997). ¿Quiénes son nuestros profesores? En Consejo Mexicano de Investigación Educativa-Secretaría de Educación Pública (Eds.), La investigación educativa en México 1996-1997. Una antología de las ponencias del IV Congreso Nacional de Investigación Educativa (pp. 191-194). Mérida, México: Autores.

Deci, E., Koestner, R. y Ryan, R. (2001). Extrinsic rewards and intrinsic motivation in education: Reconsidered once again. Review of Educational Research, 71, 1-27.

Deci, E. y Ryan, R. (2000). The “what” and “why” of goal pursuits: Human needs and the self-determination theory. Psychological Inquiry, 11, 227-268.

Dilworth, M. E. (1991). Motivation, rewards, and incentives. Trends and issues (Paper No. 3.). Washington, D.C.: Office of Educational Research and Improvement (ERIC Document Reproduction Service No. ED330692).

Gall, M. D., Borg, W. R., y Gall, J. P. (1996). Educational research (6a. ed.). Nueva York: Longman.

Galván, L. E. (1981). Los maestros de ayer (un estudio histórico sobre el magisterio 1887-1940) (Cuadernos de la Casa Chata, No. 44). México: CIESAS.

García Garduño, J. M. (1983). Las contradicciones en la formación de maestros de educación primaria: el caso de la Escuela Nacional de Maestros. Tesis de maestría no publicada, Universidad Iberoamericana, México, D. F.

Granados, O. (2005). Educación en México ¿gastar más o invertir mejor? Observatorio Ciudadano de la Educación. Colaboraciones libres 5 (148). Consultado el 5 de mayo de 2005 en: http://www.observatorio.org/colaboraciones/granados.html

Güemes, C. (2003). La identidad del maestro de educación normal. Entre representaciones e imaginarios sociales. En J. M. Piña, Representaciones, imaginarios e identidad: actores de la educación superior (pp. 133-144). México: Centro de Estudios sobre la Universidad, Universidad Nacional Autónoma de México-Plaza y Valdés.

Hayes, S. (1990). Students’ reasons for entering the educational profession. Oklahoma, OK: Northwestern Oklahoma State University (ERIC Document Reproduction Service No. ED336234).

Lortie, D. (1975). School teacher. A sociological study. Chicago: The University of Chicago Press.

Mercado, E. (1997). Motivos y expectativas de ingreso a la escuela normal. Un acercamiento a tres escuelas normales. En Consejo Mexicano de Investigación Educativa -Secretaría de Educación Pública (Eds.), La investigación educativa en México 1996-1997. Una antología de las ponencias del IV Congreso Nacional de Investigación Educativa (pp. 68-71). Mérida, México: Autores.

Reyes, R. y Zúñiga, R. M. (1994). Diagnóstico del subsistema de formación inicial. México: Fundación SNTE para la Cultura del Maestro Mexicano.

Ryan, R. y Deci, E. (2000a). Intrinsic and extrinsic motivations: Classic definitions and new directions. Contemporary Educational Psychology, 25, 54-67.

Ryan, R. y Deci, E. (2000b). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well being. American Psychologist, 55, 68-78.

Schutt, R. K. (1999). Investigating the social world, second edition. Thousand Oaks, California: Pine Forge Press.

Steers, R. y Porter, L. (1991). Motivation and work behavior. Nueva York: McGraw-Hill.

Sultana, Q. y Wirtz, P. (1992, noviembre). A comparative study of 1985 and 1991 teacher education candidates. Trabajo presenteado en The Twenty First Annual Conference of Mid-South Educational Research Association, Knoxville, TN (ERIC Document Reproduction Service No. ED355201).

Torres, A. M. (1996). Estudio de las motivaciones, percepciones y expectativas de los estudiantes de licenciatura en educación primaria en la Escuela Nacional de Maestros. Tesis de maestría no publicada, Universidad de las Américas, Puebla, México.

Yong, S. Y. (1995). Teacher trainees’ motives for entering into a teaching career in Brunei Darussalam. Teaching and Teacher Education, 11, 275-280.

Downloads

Article abstract page views: 2562

Published

2006-11-01