Are future social educators digital residents?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24320/redie.2017.19.4.1369

Keywords:

Tecnologías de la Información y la Comunicación, Tecnología educacional, Educación social

Abstract

Digital competence is an important ability in professional development in social education. This research seeks to gather information on students’ self-assessment of digital competence in the bachelor’s degree in social education at the School of Education of the University of Salamanca (Spain). The methodology followed was quantitative, non-experimental and descriptive, and electronic surveys were used to collect data. One noteworthy result is the fact that students assess their own attitude toward Information and Communications Technology (ICT) in a very positive light, their ICT use more moderately, and their knowledge of ICT as poor. The study shows that students do not have a level of digital competence commensurate with their status as “digital residents” (generations born after the 1980s), or adequate capabilities to use ICT in their academic and future professional lives.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez, S., Cuéllar, C., López, B., Adrada. C., Anguiano, R., Bueno, A., Comas, I. y Gómez, S. (2011). Actitudes de los profesores ante la información de las TIC en la práctica docente. Estudio de un grupo de la Universidad de Valladolid. Edutec-e. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 35.
doi:10.21556/edutec.2011.35.416
Arnal, J., Del Rincón, D. y Latorre, A. (1992). Investigación educativa. Fundamentos y metodología. Barcelona: Labor.
Barrantes, G., Casas, L. M. y Luengo, R. (2014). Competencias tecnológicas de los profesores de Infantil y primaria de Extremadura en función del género. Revista Iberoamericana de Informática Educativa, 19, 33-48.
Benavent, E., Pulido, M. A. y Martínez, O. (2010). Sociedad de la información y del conocimiento: personas, tecnología y cambio social. Educación Social, 44, 28-41.
Bennett, S. J., Maton, K. A. y Kervin, L. K. (2008). The ‘digital natives’ debate: a critical review of the evidence. British Journal of Educational Technology, 39(5), 775-786.
Brown, C. y Czerniewicz, L. (2010). Debunking the ‘digital native’: beyond digital apartheid, towards digital democracy. Journal of Computer Assisted Learning, 26(5), 357-369.
Cabero, J. (2014). Formación del profesorado universitario en TIC. Aplicación del método Delphi para la selección de los contenidos formativos. Educación XXI, 17(1), 111-132. doi:10.5944/educxx1.17.1.10707
Cabezas, M., Casillas, S. y Pinto, A. M. (2014). Percepción de los alumnos de Educación Primaria de la Universidad de Salamanca sobre su competencia digital. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 48. doi:10.21556/edutec.2014.48.156
Calvo, D. C. y Ospina, D. H. (2014). Jóvenes y TIC: una mirada desde la vida cotidiana. Textos y sentidos, 9, 87-105.
Casillas, S. y Cabezas, M. (2014). Percepción de los alumnos de Educación Primaria de la Universidad de Salamanca sobre su competencia digital. Didáctica, Innovación y Multimedia, 29.
Castañeda, L. J., Soto, F. J. y Gutiérrez, I. (2011). TIC y Educación Social, una experiencia de innovación docente basada en la red social. Documento presentado en el Congreso Internacional de Innovación Docente. Universidad Politécnica de Cartagena. Recuperado de http://repositorio.upct.es/bitstream/handle/10317/2114/c51.pdf;jsessionid=A2AB8CE1D58B7BE922E2650E348B1151?sequence=1
Castañeda, L. J., Gutiérrez, I. y Román, M. M. (2014). Enriqueciendo la realidad: realidad aumentada con estudiantes de Educación Social. @tic, Revista d´innovació educativa, 12, 15-25. doi:10.7203/attic.12.3544
Castells, M. (1999). La era de la información. Economía, sociedad y cultura. México: Siglo XXI.
Colombo, C. (2006). Innovación democrática y TIC, ¿hacia una democracia participativa? IDP. Revista de Internet, Derecho y Política, 3, 28-40.
Cuadrado, I., Fernández, I. y Ramos, J. L. (2009). Impacto de las TIC en las actitudes, formación y utilización del profesorado en el contexto escolar extremeño: Estudios realizados entre 1998 y 2006. Campo Abierto, 28(1), 13-33.
Fundación Pfizer (2009). La juventud y las redes sociales en Internet. Informe de resultados de la encuesta. Recuperado de https://www.fundacionpfizer.org/sites/default/files/pdf/INFORME_FINAL_Encuesta_Juventud_y_Redes_Sociales.pdf
Fundación Telefónica (2015). La Sociedad de la Información en España 2014. Madrid: Ariel. Recuperado de https://www.fundaciontelefonica.com/arte_cultura/publicaciones-listado/pagina-item-publicaciones/? itempubli=323
Fundación Telefónica (2016). La Sociedad de la Información en España 2015. Madrid: Ariel. Recuperado de https://www.fundaciontelefonica.com/arte_cultura/publicaciones-listado/pagina-item-publicaciones/ itempubli/483/
Gallego, M. J., Gámiz, V. y Gutiérrez, E. (2010). El futuro docente ante las competencias en el uso de las Tecnologías de la Información y Comunicación para enseñar. Edutec-e. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 34. doi:10.21556/edutec.2010.34.418
Gómez, H. (2015). Jóvenes y la vida digital: de hacer vida (pos)moderna. Entretextos, 19, 1-9. Recuperado de http://entretextos.leon.uia.mx/num/19/PDF/ENT19-5.pdf
Gutiérrez, A., Palacios, A. y Torrego, L. (2010). La formación de los futuros maestros y la integración de las TIC en la educación: anatomía de un desencuentro. Revista de Educación, 352, 267-293.
Hernández, C. M., Acosta , M. C., Rodríguez, E., González, E. y Borges, M. (2003). Uso de las TIC y Percepción de la Teleformación en alumnado universitario: una perspectiva diferencial en función del género y del ciclo de la carrera. Interactive Educational Multimedia, 7. Recuperado de http://www.raco.cat/index.php/IEM/article/view/204235/272769
Hernández, M. A., López, P. y Sánchez, S. (2014). La comunicación en la familia a través de las TIC. Percepción de los adolescentes. Pulso, 37, 35-58.
Helsper, E. J. y Eynon, R. (2010). Digital natives: where is the evidence? British Educational Research Journal, 36(3), 503-520.
Kennedy, G., Judd, T., Dalgarno, B. y Waycott, J. (2010). Beyond natives and immigrants: Exploring types of net generation students. Journal of Computer Assisted Learning, 26(5), 332-343.
Kerlinger, F. y Lee, H. (2002). Investigación del Comportamiento. Métodos de Investigación en Ciencias Sociales. México: McGrawHill.
Law, N., Pelgrum, W. J. y Plomp, T. (2008). Pedagogy and ICT use in schools around the world: findings from the IEA SITES 2006 study. Hong Kong: CERC-Springer.
Li, Y. y Ranieri, M. (2010). Are ‘digital natives’ really digitally competent? A study on Chinese teenagers. British Journal of Educational Technology, 41(6), 1029-1042.
López, E. y Esteban, M. (2008). La Educación Social y las nuevas Tecnologías de la Información y la Comunicación: nuevos espacios en la construcción e intervención socioeducativa. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 38(1-2), 255-287.
Losada, D., Valverde, J. y Correa, J. M. (2012). La Tecnología Educativa en la Universidad Pública Española. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 41, 133-148.
Martínez, A. (2015). Uso y percepción de las TIC por educadores y educadoras sociales en su tarea profesional. RES. Revista de Educación Social, 20, 1-11.
Mata, F. (1998). Intervención educativa en situaciones de inadaptación social. Granada: Instituto de Criminología.
Merino, L. (2010). Nativos digitales: una aproximación a la socialización tecnológica de los jóvenes. Madrid: Injuve.

Downloads

Article abstract page views: 3638

Published

2017-10-25
Loading...