The Toulmin Model of Argumentation and Graduation Rates

Authors

  • Dení Stincer Gómez Universidad Autónoma del Estado de Morelos, Universidad Nacional Autónoma de México
  • Bertha Blum Grynberg Universidad Nacional Autónoma de México

DOI:

https://doi.org/10.24320/redie.2017.19.4.1331

Keywords:

Modelo argumentivo, Toulmin, eficiencia, tesis, posgrado.

Supporting Agencies:

Este trabajo es producto del proyecto de investigación financiado por el Programa para el Desarrollo Profesional Docente en Educación Superior (PRODEP) de la SEP.

Abstract

This paper discusses a possible solution to low graduation rates in higher education, and particularly postgraduate students, given that for every 10 students that complete their course programs in Mexican higher education institutions, only 2.9 graduate. There are a number of reasons for this, notably student inconsistency and a lack of support from institutions. A thesis is an argumentative discourse that requires systematic intellectual support based on models of this nature. Toulmin’s heuristic model of argumentation was chosen in order to organize, around a subject of research, mental representations that are, at the outset, disorganized and vague. The experience with four classes in a residency of the master’s program in the School of Psychology of the National Autonomous University of Mexico (UNAM), and analysis of student graduation from 2012 to 2015, produce a promising model for increasing graduation rates.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Barceló, A. (2012). Tipos de argumentos filosóficos. Recuperado de http://www.filosoficas.unam.mx/~abarcelo/IntroFil/Argumentos.pdf
Barrera, K. y León, R. (2012). Consideraciones metodológicas en la medición de la eficiencia terminal en la educación superior. En Z. Monroy, R. León y L. G. Álvarez (Eds.), Enseñanza de la ciencia (pp. 313-319). México: UNAM.
Carreño, A. G. (2015). La indiferenciación madre e hija como precursor de sobrepeso y atracones. Tesis de maestría, Universidad Nacional Autónoma de México, Ciudad de México.
Cleveland Clinic. (2006). El trastorno por atracón. Recuperado de www.clevelandclinic.org/health/sHIC/doc/s12249.pdf
De Gracia, M. y Castelló, A. (2002). Aproximación a los orígenes de la psicología cognitiva del pensamiento. Revista de Psicología General y Aplicada, 55(4), 515-539.
Fernández, E., Mendoza, M. A., Rodríguez, A. y López, M. A. (2013). Aspectos que inciden en la baja titulación de los alumnos de las maestrías en la Universidad Pedagógica de Durango. Praxis Investigativa ReDIE, 5(9), 6-14.
López, M., Salvo, B. y García, G. (1989). Consideraciones en torno a la titulación en las instituciones de educación superior. Revista de la Educación Superior, 18(1), 69.
López, A., Albíter, Á. y Ramírez, L. (2008). Eficiencia terminal en la educación superior, la necesidad de un nuevo paradigma. Revista de la Educación Superior, 37(146), 135-151.
Luna, B. (2011, noviembre). Factores de la influencia en la gestión de la planeación académica para el logro de la eficiencia terminal del estudiante de educación superior. Documento presentado en el XI Congreso Nacional de Investigación Educativa, Ciudad de México. Recuperado de http://www.comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v11/docs/area_13/1420.pdf
Medina-Otero, T. (2011). Titulación: estrategias y acuerdos epistemológicos. Investigación universitaria multidisciplinaria, 8, 26-33.
Pereda, C. (1994). Vértigos argumentales. España: Anthropos.
Perelman, C. y Olbrecht, L. (2006). Tratado de la argumentación. La nueva Retórica. España: Gredos.
Pérez, M. P. (1990). Psicología del razonamiento probabilístico. Madrid: Universidad Autónoma de Madrid.
Toulmin, S. (1958). The uses of argument. Cambridge University Press.
Universidad Nacional Autónoma de México. (2015). Agenda Estadística UNAM. Recuperado de http://www.planeacion.unam.mx/Agenda/2015/disco/
Van Eemeren, F. H. y Grootendorst, R. (2004). A systematic theory of argumentation. The pragma-dialectical approach. Cambridge University Press.
Villagra, M. y Casas, M. (2010, mayo). La falta de tiempo docente y otros avatares. Textos y pretextos que dificultan la elaboración de la tesis. Documento presentado en el I Congreso Argentino y Latinoamericano de Posgrados en Educación Superior, San Luis, Argentina.

Downloads

Article abstract page views: 2649

Published

2017-10-25