Approach to Chemical Bonding in Spanish Textbooks

Authors

  • Maria Esther Gonzalez-Felipe I.E.S. Bachiller Sabuco de Albacete, Departamento de Física y Química
  • Constancio Aguirre-Perez Universidad de Castilla-La Mancha
  • José Manuel Cortes-Simarro Universidad de Castilla-La Mancha
  • Raquel Fernandez Cezar Universidad de Castilla-La Mancha
  • Ana María Vázquez Moliní Universidad de Castilla-La Mancha

DOI:

https://doi.org/10.24320/redie.2017.19.3.1184

Keywords:

Textbooks, chemical bond, misconceptions, learning difficulties

Abstract

This work presents an analysis of the approach taken by secondary education textbooks in Spain to the concept of chemical bonding. A comparative case study was performed on three of the most widely used publishers, for which a rubric was devised with six categories: content sequencing, cause of bond formation, terminology used, substance classification based on type of bond, chemical bonding models and the study of intermolecular forces. The conclusion is that there are no differences between publishers in four of the six aspects, but differences do exist in the terminology used and the approach to intermolecular forces. Teachers are advised to make use of the rubric to analyze textbooks’ approach to chemical bonding and decide which to use in their classes.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abraham, M., Grzybowski, E., Renner, J. y Marek, E. (1992). Understanding and misunderstanding of eight graders of five chemistry concepts found in textbook. Journal of Research in Science Teaching, 29(2), 105-120.
Ashkenazi, G. y Kosloff, R. (2006). The uncertainty principle and covalent bonding. Chemical Educator, 11, 66-76.
Bergqvist, A., Drechsler, M., De Jong, O. y Rundgren, S. (2013). Representations of chemical bonding models in school textbooks-help or hindrance for understanding? Chemistry Education Research and Practice, 14, 589-606.
Calvo, M. y Martín, M. (2005). Análisis de la adaptación de los libros de texto de ESO al currículo oficial, en el campo de la Química. Enseñanza de las Ciencias, 23(1), 17-32.
De Posada, J. M. (1999). The presentation of metallic bonding in high school science textbook during three decades: science educational reforms and substantive changes of tendencies. Science Educations, 83(4), 423-447.
Fernández, E., Jiménez, E. y Solano, I. (1997). Análisis del concepto de posición en la enseñanza obligatoria básica. En R. Jiménez y A. Wamba, Avances en la didáctica de las ciencias experimentales (pp. 135-143). Universidad de Huelva.
Furió, C. y Guisasola, J. (1997). Diferencias epistemológicas en la enseñanza habitual de los conceptos de campo y potencial eléctrico. Enseñanza de las Ciencias, 15(2), 259-271.
Gagliardi, R. y Giordan, A. (1986). La historia de las ciencias: una herramienta para la enseñanza. Enseñanza de las Ciencias, 4(3), 253-258.
Grosslight, L., Unger, C., Jay, E. y Smith, C. (1991). Understanding models and their use in science: conceptions of middle and high school students and experts. Journal of Research in Science Teaching, 28(9), 799-822.
Hurst, M. (2002). How we teach molecular structure to freshmen. Journal of Chemical Education, 79(6), 763-764.
Justi, R. y Gilbert, J. K. (2003). Models and modelling in chemical education. En J. K. Gilbert, R. D. Jong, R. Justi, D. F. Treagust y J. H. Van Driel (Eds.), Chemical education:Towards research based practice (pp. 47-68). Holanda: Kluwer Science & Technology Education Library.
Levy Nahum, T., Mamlok-Noaman, R., Hofstein, A. y Kronik, L. (2008). A new "bottom-up" framework for teaching chemical bonding. Journal of Chemical Education, 85(12), 1680-1685.
Levy, T., Mamlok-Noaman, R., Hofstein, A. y Taber, K. (2010). Teaching and learning the concept of chemical bonding. Studies in Science Education, 46(2), 197-207.
Matus, L., Benarroch, A. y Nappa, N. (2011). La modelización del enlace químico en libros de texto de distintos niveles educativos. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, 10(1), 178-201.
Matus, L., Benarroch, A. y Perales, F. (2008). Las imágenes sobre enlace químico usadas en los libros de texto de educación secundaria. Enseñanza de las Ciencias, 26(2), 153-172.
Riboldi, L., Pliego, O. y Odetti, H. (2004). El enlace químico: una conceptualización poco comprendida. Enseñanza de las Ciencias, 22(2), 195-212.
Solbes, J. y Vilches, A. (1991). Análisis de la introducción de la teoría de enlaces y bandas. Enseñanza de las Ciencias, 9(1), 53-58.
Taber, K. (2001). Building the structural concepts of chemistry: some considerations from educational research. Chemistry Education:Research and Practice in Europe, 2(2), 123-158.
Treagust, D. F., Chittleborough, G. y Mamiala, T. L. (2002). Students’ understanding of the role of scientific models in learning science. International Journal of Science Education, 24(4), 537-368.

Downloads

Article abstract page views: 1679

Published

2017-08-09