A Layered Model for Quality Evaluation of Learning Objects in Repositories
DOI:
https://doi.org/10.24320/redie.2017.19.3.1128Keywords:
Learning Objects, Learning Objects Repositories, Learning Object Evaluation, Educational TechnologyAbstract
Learning objects (LOs) are digital resources used to support teaching and learning processes and stored in learning object repositories (LORs), making them easier to search for and retrieve. However, in most cases it is difficult to determine the quality of these resources, and as a result this study presents a layered model for quality assessment of LOs that identifies the main conditions these resources must fulfill and a way to determine fulfillment by specifying various metrics. The results obtained from applying the proposal to the assessment of LOs in the Federation of Learning Object Repositories (FROAC) revealed problems in the quality of these educational resources, the importance of applying the model to support the delivery of better objects from searches and its usefulness as a management tool in LORs.Downloads
Download data is not yet available.
References
Academic ADL Colab. (2013). Finding and sharing elearning objects. Standards based interoperability and federated repositories. Recuperado de http://www.academiccolab.org/?page_id=22
Bruce, T. R. y Hillmann, D. I. (2004). The continuum of metadata quality: defining, expressing, exploiting. In metadata in practice. Recuperado de https://ecommons.cornell.edu/handle/1813/7895
Cechinel, C., Sánchez-Alonso, S., y Sicilia, M.-Á. (2012). Avaliação automática da qualidade de objetos de aprendizagem dentro de repositórios [Evaluación automática de la calidad de los objetos de aprendizaje dentro de los repositorios]. Revista Brasileira de Informática na Educação, 20(03), 43-59.
Chiappe, A. (2006). Modelo de diseño instruccional basado en Objetos de Aprendizaje: aspectos relevantes. Colombia: Universidad de La Sabana.
Duque M. N. (2009). Modelo adaptativo multi-agente para la planificación y ejecución de cursos virtuales personalizados. Universidad Nacional de Colombia-Sede Medellín.
Kay, R. H., Knaack, L. y Vaidehi, V. (2008). A multi-component Model for Assessing Learning Objects: LOEM. Australasian Journal of Educational Technology, 24(5), 574-591.
Learning Technology Standards Committee. (2002). IEEE standard for learning object metadata. Nueva York: Institute of Electrical and Electronics Engineers.
Massa, S. M. (2012). Objetos de aprendizaje: metodología de desarrollo y evaluación de la calidad. Argentina: Universidad Nacional de La Plata.
McGreal, R. (2008). A Typology of learning object repositories. In Handbook on Information Technologies for Education and Training (pp. 5-28). Recuperado de https://link.springer.com/chapter/10.1007%2F978-3-540-74155-8_1
Menéndez, V. H., Castellanos, M. E., Vidal, C. y Segura, A. (2012). Un modelo de calidad de Objetos de Aprendizaje basado en la semántica de sus metadatos. Séptima Conferencia Latinoamericana de Objetos y Tecnologías de Aprendizaje. Recuperado de http://laclo.org/papers/index.php/laclo/article/viewFile/51/46
Morales, E., García, F. J., Barrón, Á., Berlanga, A. J. y López, C. (2005). Propuesta de evaluación de Objetos de Aprendizaje. Documento presentado en el II Simposio Pluridisciplinar sobre Diseño, Evaluación y Descripción de Contenidos Educativos (SPDECE). Barcelona.
Morales, E., Gil, A. y García, F. (2007). Arquitectura para la recuperación de Objetos de Aprendizaje de calidad en repositorios distribuidos. SCHA: Sistemas Hipermedia Colaborativos Y Adaptativos. II Congreso Español de Informática CEDI.
Nesbit, J., Belfer, K. y Leacock, T. (2003). Learning Object Review Instrument (LORI). Recuperado de http://www.transplantedgoose.net/gradstudies/educ892/LORI1.5.pdf
Ochoa, X. (2008). Learnometrics: Metrics for Learning Objects. Bélgica: Katholieke Universiteit Leuven.
Park, J. R. y Tosaka, Y. (2010). Metadata quality control in digital repositories and collections: criteria, semantics, and mechanisms. Cataloging y Classification Quarterly, 48(8), 696-715.
Rosanigo, Z., Bianchi, G., Bramati, P., Paur, A., Living, E. y Saenz, M. (2007). Hacia un repositorio de objetos de aprendizaje. In Memorias IX WICC, Trelew, Chubut, Argentina.
Ruiz G, R. E., Muñoz A, J., y Álvarez R, F. J. (2007). Evaluación de Objetos de Aprendizaje a través del aseguramiento de competencias educativas. Recuperado de
http://e-spacio.uned.es/fez/eserv/bibliuned:19233/n03ruizgonz07.pdf
Sanz, J. (2010). Evaluación apriorística de la reusabilidad de los Objetos de Aprendizaje. España: Universidad de Alcalá de Henares.
Sicilia, M. A., García, E., Salvador, A. y Soto, J. (2005). A semantic lifecycle approach to Learning Object Repositories. Recuperado de https://pdfs.semanticscholar.org/5b6a/cf40b27283f0c490c0ec9e7376783efdf82a.pdf
Tabares, V., Duque, N. y Moreno, J. (2011). Análisis experimental de la utilidad en la recuperación de objetos de aprendizaje desde repositorios remotos. In Congreso Internacional en Ambientes Virtuales de Aprendizajes Accesibles y Adaptativos-CAVA. Universidad Nacional de Tucumán, Argentina.
Van de Sompel, H. y Chute, R. (2008). The aDORe federation architecture : digital repositories at scale. International Journal of Digital Libraries, 9(2), 83-100. doi:10.1007/s00799-008-0048-7
Vicari, R. M., Bez, M., Marques, J., da Silva, C., Ribeiro, A., Gluz, J. C., Passerino, L., Santos, E. et al. (2010). Proposta Brasileira de Metadados para Objetos de Aprendizagem Baseados em Agentes (OBAA). Novas Tecnologias Na Educação, 8(2). Recuperado de http://obaa.unisinos.br/drupal7/sites/default/files/doc_files/publicacoes/15257-53544-1-PB.pdf
Vidal, C., Segura, A., Campos, P., y Sánchez-Alonso, S. (2010). Quality in Learning Objects: evaluating compliance with metadata standards. Metadata and semantic research. Communications in Computer and Information Science, 108, 342-353.
Vidal, C., Segura, A., y Prieto, M. (2008). Calidad en Objetos de Aprendizaje. V Simposio Pluridisciplinar Sobre Diseño y Evaluación de Contenidos Educativos Reutilizables (SPEDECE08), Salamanca, España.
Wiley, D. A. (2001). Connecting learning objects to instructional design theory: A definition, a metaphor, and a taxonomy. Recuperado de http://wesrac.usc.edu/wired/bldg-7_file/wiley.pdf
Yen, N., Shih, T., Member, S., Chao, L. y Jin, Q. (2010). Ranking metrics and search guidance for learning object repository. IEEE Transactions on Learning Technologies, 3(3), 250-264.
Bruce, T. R. y Hillmann, D. I. (2004). The continuum of metadata quality: defining, expressing, exploiting. In metadata in practice. Recuperado de https://ecommons.cornell.edu/handle/1813/7895
Cechinel, C., Sánchez-Alonso, S., y Sicilia, M.-Á. (2012). Avaliação automática da qualidade de objetos de aprendizagem dentro de repositórios [Evaluación automática de la calidad de los objetos de aprendizaje dentro de los repositorios]. Revista Brasileira de Informática na Educação, 20(03), 43-59.
Chiappe, A. (2006). Modelo de diseño instruccional basado en Objetos de Aprendizaje: aspectos relevantes. Colombia: Universidad de La Sabana.
Duque M. N. (2009). Modelo adaptativo multi-agente para la planificación y ejecución de cursos virtuales personalizados. Universidad Nacional de Colombia-Sede Medellín.
Kay, R. H., Knaack, L. y Vaidehi, V. (2008). A multi-component Model for Assessing Learning Objects: LOEM. Australasian Journal of Educational Technology, 24(5), 574-591.
Learning Technology Standards Committee. (2002). IEEE standard for learning object metadata. Nueva York: Institute of Electrical and Electronics Engineers.
Massa, S. M. (2012). Objetos de aprendizaje: metodología de desarrollo y evaluación de la calidad. Argentina: Universidad Nacional de La Plata.
McGreal, R. (2008). A Typology of learning object repositories. In Handbook on Information Technologies for Education and Training (pp. 5-28). Recuperado de https://link.springer.com/chapter/10.1007%2F978-3-540-74155-8_1
Menéndez, V. H., Castellanos, M. E., Vidal, C. y Segura, A. (2012). Un modelo de calidad de Objetos de Aprendizaje basado en la semántica de sus metadatos. Séptima Conferencia Latinoamericana de Objetos y Tecnologías de Aprendizaje. Recuperado de http://laclo.org/papers/index.php/laclo/article/viewFile/51/46
Morales, E., García, F. J., Barrón, Á., Berlanga, A. J. y López, C. (2005). Propuesta de evaluación de Objetos de Aprendizaje. Documento presentado en el II Simposio Pluridisciplinar sobre Diseño, Evaluación y Descripción de Contenidos Educativos (SPDECE). Barcelona.
Morales, E., Gil, A. y García, F. (2007). Arquitectura para la recuperación de Objetos de Aprendizaje de calidad en repositorios distribuidos. SCHA: Sistemas Hipermedia Colaborativos Y Adaptativos. II Congreso Español de Informática CEDI.
Nesbit, J., Belfer, K. y Leacock, T. (2003). Learning Object Review Instrument (LORI). Recuperado de http://www.transplantedgoose.net/gradstudies/educ892/LORI1.5.pdf
Ochoa, X. (2008). Learnometrics: Metrics for Learning Objects. Bélgica: Katholieke Universiteit Leuven.
Park, J. R. y Tosaka, Y. (2010). Metadata quality control in digital repositories and collections: criteria, semantics, and mechanisms. Cataloging y Classification Quarterly, 48(8), 696-715.
Rosanigo, Z., Bianchi, G., Bramati, P., Paur, A., Living, E. y Saenz, M. (2007). Hacia un repositorio de objetos de aprendizaje. In Memorias IX WICC, Trelew, Chubut, Argentina.
Ruiz G, R. E., Muñoz A, J., y Álvarez R, F. J. (2007). Evaluación de Objetos de Aprendizaje a través del aseguramiento de competencias educativas. Recuperado de
http://e-spacio.uned.es/fez/eserv/bibliuned:19233/n03ruizgonz07.pdf
Sanz, J. (2010). Evaluación apriorística de la reusabilidad de los Objetos de Aprendizaje. España: Universidad de Alcalá de Henares.
Sicilia, M. A., García, E., Salvador, A. y Soto, J. (2005). A semantic lifecycle approach to Learning Object Repositories. Recuperado de https://pdfs.semanticscholar.org/5b6a/cf40b27283f0c490c0ec9e7376783efdf82a.pdf
Tabares, V., Duque, N. y Moreno, J. (2011). Análisis experimental de la utilidad en la recuperación de objetos de aprendizaje desde repositorios remotos. In Congreso Internacional en Ambientes Virtuales de Aprendizajes Accesibles y Adaptativos-CAVA. Universidad Nacional de Tucumán, Argentina.
Van de Sompel, H. y Chute, R. (2008). The aDORe federation architecture : digital repositories at scale. International Journal of Digital Libraries, 9(2), 83-100. doi:10.1007/s00799-008-0048-7
Vicari, R. M., Bez, M., Marques, J., da Silva, C., Ribeiro, A., Gluz, J. C., Passerino, L., Santos, E. et al. (2010). Proposta Brasileira de Metadados para Objetos de Aprendizagem Baseados em Agentes (OBAA). Novas Tecnologias Na Educação, 8(2). Recuperado de http://obaa.unisinos.br/drupal7/sites/default/files/doc_files/publicacoes/15257-53544-1-PB.pdf
Vidal, C., Segura, A., Campos, P., y Sánchez-Alonso, S. (2010). Quality in Learning Objects: evaluating compliance with metadata standards. Metadata and semantic research. Communications in Computer and Information Science, 108, 342-353.
Vidal, C., Segura, A., y Prieto, M. (2008). Calidad en Objetos de Aprendizaje. V Simposio Pluridisciplinar Sobre Diseño y Evaluación de Contenidos Educativos Reutilizables (SPEDECE08), Salamanca, España.
Wiley, D. A. (2001). Connecting learning objects to instructional design theory: A definition, a metaphor, and a taxonomy. Recuperado de http://wesrac.usc.edu/wired/bldg-7_file/wiley.pdf
Yen, N., Shih, T., Member, S., Chao, L. y Jin, Q. (2010). Ranking metrics and search guidance for learning object repository. IEEE Transactions on Learning Technologies, 3(3), 250-264.
Downloads
-
HTML
-
PDF
-
XMLSPANISH 86
Article abstract page views: 2922
Published
2017-08-09