Virtual Subjects of Knowledge: Information Challenges on the Hypertext

Authors

  • Ana Marcela Mungaray Lagarda Universidad Autónoma de Baja California Escuela de Humanidades

Keywords:

Knowledge theory, knowledge and information, virtual subjects.

Abstract

This article presents a reflection on the virtual subject inside the theory of knowledge and the challenges of the information poured in the hiper-text. The discussion is nourished around the need or shortage of a structure of knowledge set against a structure of information that, at the same time, confronts our academic tasks and reconfigures our strategies to transmit knowledge. This exercise was made from a direct non-participant observation of Internet users in auto-access public and institutional centers. The studied population was a group of students in out of school activity who were using Internet searching for topics related to “research”, “tasks” or only “to know more” about something.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bunge, M. (1981). La ciencia, su método y su filosofía. Buenos Aires: Siglo Veinte.

Castoriadis, C. (2002). Ciudadanos sin brújula. México: Editorial Coyoacán.

Deleuze, G. (1988). Diferencia y repetición. Barcelona: Júcar Universidad.

Galindo Cáceres, J. (1998, febrero). Redes, comunidad virtual y cibercultura. Consultado el 10 de noviembre del 2004 en:
http://www.geocities.com/arewara/galindo093.htm

Giménez, G. (1999). La importancia estratégica de los estudios culturales en el campo de las ciencias sociales. En R. Reguillo y R. Fuentes Navarro (Coords.), Pensar las ciencias sociales hoy (pp. 71-98). Guadalajara, Jal.: ITESO.

Levy, P. (1999) ¿Qué es lo virtual? Buenos Aires: Paidós.

Mardones, J. M. y Ursua, N. (1994). Filosofía de las ciencias humanas y sociales. México: Fontamara.

Piaget, J. (1986). La epistemología genética. España: Debate.

Rheingold, H. (1993). Virtual community. Nueva York: Addison Wesley.

Wimmer, R. y Dominick, J. (2001). Introducción a la investigación de los medios masivos de comunicación. México: Thomson.

Downloads

Article abstract page views: 882

Published

2005-05-01