The Persistence of Prior Concepts about Electric Potential, Current Intensity and Ohm’s Law in Students of Engineering

Authors

  • María Cristina Periago Departament de Física i Enginyeria Nuclear Universitat Politècnica de Catalunya
  • Xavier Bohigas Departament de Física i Enginyeria Nuclear Universitat Politècnica de Catalunya

Keywords:

Prior concepts, circuit theory, engineering students.

Abstract

The aim of this research was to evaluate and analyze second-year industrial-engineering and chemical-engineering students’ prior knowledge of conceptual aspects of circuit theory. Specifically, we have focused on the basic concepts of electric potential and current intensity and on the fundamental relationship between these as expressed by Ohm’s Law. In order to find out what the students’ prior concepts were, we applied a survey containing nine questions dealing with the most basic concepts of circuit theory. Let us emphasize that there was little information available about the prior concepts of the population type (university students) investigated in this research.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bohigas, X., Jaén, X. y Novell, M. (2003). Applets en la enseñanza de la Física. Enseñanza de las Ciencias, 21 (3), 463-472.

Brown, D. E. (1992). Using examples and analogies to remediate misconceptions in physics: Factors influencing conceptual change. Journal of Research in Science Teaching, 29 (1), 17-34.

Campanario, J. M. y Moya, A. (1999). ¿Cómo enseñar ciencias? Principales tendencias y propuestas. Enseñanza de las Ciencias, 18 (2), 155-169.

Campanario, J. M. y Otero, J. C. (2000). Más allá de las ideas previas como dificultades de aprendizaje: las pautas de pensamiento, las concepciones epistemológicas y las estrategias metacognitivas de los alumnos de Ciencias. Enseñanza de las Ciencias, 18 (2), 155-169.

Carrascosa, J. (1983). Errores conceptuales en la enseñanza de las Ciencias: Selección bibliográfica. Enseñanza de las Ciencias, 1 (1), 63-65.

Carrascosa, J. (1985). Errores conceptuales en la enseñanza de la Física y Química: Una revisión bibliográfica. Enseñanza de las Ciencias, 3 (3), 230-234.

Clement, J., Brown, D. E. y Zietsman, A. (1989). Not all preconceptions are misconceptions: finding ‘anchoring conceptions’ for grounding instruction on students’ intuitions [Número especial]. International Journal of Science Education, 11, 554-565.

Clinch, J. y Richards, K. (2002). How can the Internet be used to enhance the teaching of physics? Physics Education, 37 (2), 109-114.

Cohen, R., Eylon, B. y Ganiel, U. (1983). Potential difference and current in simple electric circuits: A study of students’ concepts. American Journal of Physics, 51 (5), 407-412.

Driver, R. (1983). The pupil as scientist? Milton Keynes, Reino Unido: Open University Press.

Driver, R. (1986). Psicología cognoscitiva y esquemas conceptuales de los alumnos. Enseñanza de las Ciencias, 4 (1), 3-15.

Driver, R. y Oldham, V. (1986). A constructivist approach to curriculum development in science. Studies in Science Education, 13, 105-122.

Furió, C. y Guisasola, J. (1998). Difficulties in learning the concept of electric field. Science Education, 82 (4), 511-526.

Furió, C. y Guisasola, J. (1999). Concepciones alternativas y dificultades de aprendizaje en Electrostática. Selección de cuestiones elaboradas para su detección y tratamiento. Enseñanza de la Ciencias, 17 (3), 441-452.

Furió, C. y Guisasola, J. (2001). La enseñanza del concepto de campo eléctrico basada en un modelo de aprendizaje como investigación orientada. Enseñanza de la Ciencias, 19 (2), 319-334.

García, J. L. y Rodríguez, C. (1988). Ideas previas, esquemas alternativos, cambio conceptual y el trabajo en el aula. Enseñanza de la Ciencias, 6 (2), 161-166.

Gil, D. y Carrascosa, J. (1992). Concepciones alternativas en mecánica. Enseñanza de las Ciencias, 10 (3), 314-327.

Hierrezuelo, J. y Montero, A. (1991). La ciencia de los alumnos. Málaga: Editorial Elzevir.

Hisano, J. y Utges, G. (2000, 27 de agosto -1 de septiembre). Simulation about electric field and potential. A study of its effectiveness in the construction of conceptual models. Trabajo presentado en el PHYTEB, International Conference on Physics Education, Barcelona.

Pontes, A. (1999). Aportaciones al estudio de las concepciones de los estudiantes sobre electromagnetismo y sus implicaciones en la didáctica de la Física. Tesis doctoral no publicada. Universidad de Córdoba.

Psillos, D., Koumaras, P. y Tiberghien, A. (1988). Voltage presented as a primary concept in an introductory teaching sequence on DC circuits. International Journal of Science Education, 10 (1), 29-34.

Röneck, C. V. (1985). The introduction of voltage as an independent variable, the importance of preconceptions, cognitive conflict and operation rules. En R. Duit, W. Jung y C. V. Röneck (Eds.), Aspects of understanding electricity, in Proceedings of an International Workshop on Problems Concerning Students’ Representation of Physics and Chemistry Knowledge September 1981 (pp. 275-286). Kiel: Verlag Schmidt & Klaunig.

Shipstone, D. M. (1984). A study of children’s understanding of electricity in simple DC circuits. European Journal of Science Education, 6 (2), 185-198.

Suárez, L. (2001). El valor de la intuición en el aprendizaje de la Física. Revista Española de Física, 15 (4), 48-50.

Viennot, L. (1996). Raisonner en physique. Bruselas: De Boeck & Larcier.

Wandersee, J. H., Mintzes, J. J. y Novak, J. D. (1994). Research on alternative conceptions in science. En D. Gabel (Ed.), Handbook of research on science teaching and learning: A project of the National Science Teachers Association (Cap. 5, pp. 177-210). Nueva York: Macmillan.

Downloads

Article abstract page views: 1949

Published

2005-11-01