Parenting Models in an Urban Context: an Exploratory Study

Authors

  • José Francisco Martínez Licona Universidad Autónoma de San Luis Potosí
  • María Isabel García Rodrigo Universidad Autónoma de San Luis Potosí
  • Jonathan Carlos Collazo Martínez Universidad Autónoma de San Luis Potosí

DOI:

https://doi.org/10.24320/redie.2017.19.2.1176

Keywords:

Modelos parentales, pautas de crianza, vínculos de apego, patrones de éxito

Abstract

The purpose of this study is to examine the characteristics of parenting culture in families from San Luis Potosí by exploring the orientations they follow in raising children, emotional ties and patterns of success, and associating them with biographical characteristics. The study was carried out in the metropolitan area of San Luis Potosí, Mexico, and 1,008 families with different levels of education participated. A mediational instrument with 12 attributional items was used to explore four parenting models. The results revealed parents’ preference for diplomatic or rigid orientations; strong, close emotional ties; and guiding patterns of success. Lenient child-raising orientations, basic emotional ties and encouraging and emancipatory success patterns were found to a lesser extent.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arranz, E. (2004). Familia y desarrollo psicológico. México: Pearson.
Arranz, E. y Oliva, A. (2010). Desarrollo psicológico en las nuevas estructuras familiares. España: Pirámide.
Belsky, J. (2010). Determinantes socio-contextuales de los estilos de crianza. Enciclopedia sobre el Desarrollo de la Primera Infancia. Montreal: Centre of Excellence for Early Childhood Development.
Barudy, J. (2010). Los desafíos invisibles de ser madre o padre. Barcelona: Gedisa.
De Andres, C. y Guinea, G. (2012). Atención a la familia en atención temprana: retos actuales. Psicología Educativa, 18(2), 123-133. doi: 10.5093/ed2012a13
Gallego-Betancur, T. M. (2012). Familias, infancias y crianza: tejiendo humanidad. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 35, 63-82.
Gherghinescu, R. y Glaveanu, S. M. (2015). Particularities of parental competence of the individuals with higher education. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 187, 62-66. doi: 10.1016/j.sbspro.2015.03.012
Granada P. y Domínguez, E. (2012). Las competencias parentales en contextos de desplazamiento forzado. Psicología desde el Caribe, 29(2), 456-482.
Martínez, J., Salazar, A. e Infante, A. (2013). Instrumento atribucional para explorar modelos parentales: el proceso de construcción. En J. J. Gázquez, M. C. Pérez, M. M. Molero y R. Parra (Comps.), Investigación en el ámbito escolar: un acercamiento multidimensional a las variables psicológicas y educativas (pp. 320-330). Almería: Grupo Editorial Universitario.
Martínez, J., Infante, A. y Díaz, A. (2013). Modelos parentales, ejes de racionalidad y atribución: un estudio cualitativo en familias mexicanas. En J. J. Gázquez, M. C. Pérez, M. M. Molero y R. Parra (Comps.), Investigación en el ámbito escolar: un acercamiento multidimensional a las variables psicológicas y educativas. Almería: Grupo Editorial Universitario
Martín, J. C., Máiquez, M. L. y Rodrigo, M. J. (2009). La educación parental. Intervención Psicosocial, 18(2), 121-133.
Moreno, N. D. (2013). Familias cambiantes, parentalidad en crisis. Psicología desde el Caribe, 30(1), 177-209.
Nardone, G., Giannotti, E. y Rocchi, R. (2004). Modelos de familia, conocer y resolver los problemas entre padres e hijos. Barcelona: Herder.
Papalia, D., Wendkos, S. y Duskin, R. (2005). Desarrollo Humano. España: Mc Graw Hill/Interamericana.
Palacios, J. y Rodrigo, M. (2008). Familia y desarrollo humano. España: Alianza.
Ponomartchouk, D. y Bouchard, G. (2015). New mothers’ sense of competence: predictors and outcomes. Journal of Child and Family Studies, 24, 1977-1986. doi: 10.1007/s10826-014-9997-1
Robles, C. y Di leso, L. (2012, abril). El concepto de familia y la formación académica en Trabajo Social. Revista Debate Público: Reflexión de Trabajo Social, 3. Recuperado de http://trabajosocial.sociales.uba.ar/wp-content/uploads/sites/13/2016/03/Revista-debate-publico-Nro.-3.pdf
Rodrigo, M. (1994). Etapas, contextos, dominio y teorías implícitas en el conocimiento social. Contexto y Desarrollo Social. España: Síntesis.
Rodrigo, M. J., Martín, J. C., Cabrera, E. y Maiquez, M. (2009). Las competencias parentales en contextos de riesgo psicosocial. Intervención Psicosocial-Colegio Oficial de Psicólogos de Madrid, 2, 113-120.
Stan, M. M. (2012). The role of parental styles the socio-emotional competence of children at the beginning of school years. Procedia-social and Behavioral Sciences, 33, 811-815.
doi: 10.1016/j.sbspro.2012.01.234
Salles, C. y Ger, S. (2012). Las competencias parentales en la familia contemporánea:
descripción, promoción y evaluación. Educación Social, Revista de intervención socioeducativa, 49, 25-47.
Tenorio, M. (1999). Estilos de autoridad paternal. Ponencia en Encuentro Internacional Niñez y Participación: Psicología Cultural, Universidad del Valle. Grupo Cultura y/ Desarrollo Humano, Managua, Nicaragua.
Torio, S., Peña, J. e Inda, M. (2008). Estilos de educación familiar. Psicotherma, 20(1), 62-70.
Valdivia, C. (2008). La familia: concepto, cambio y nuevos modelos. La Revue du REDIF, 1, 15-22. Recuperado de http://www.edumargen.org/docs/curso44-1/apunte04.pdf

Downloads

Article abstract page views: 2329

Published

2017-04-10