The Curricular Practice of a Work-Competency Model for Adult Higher Education

Authors

  • Etty Haydeé Estévez Departamento de Psicología y Ciencias de la Comunicación Universidad de Sonora
  • Luz Delia Acedo Félix Subdirección de Fomento Institucional Secretaría de Educación y Cultura
  • María Guadalupe Bojórquez Ramírez
  • Beatriz Eugenia Corona Martínez Instituto Soria
  • Carmen Virginia García Acosta Departamento de Idiomas Universidad del Noroeste
  • Miguel Ángel Guerrero Badilla Sección Secundaria Colegio Larrea
  • Graciela Guillén Álvarez Hospital Dr. Carlos Nava Muñoz Instituto de Higiene Mental
  • Bertha Alicia Loroña García Coordinación de Servicio Social Colegio de Bachilleres, plantel Prof. Ernesto López Riesgo
  • Jesús Enrique Mungarro Matus Coordinación de Deportes Colegio Larrea
  • Hisa Margarita Tirado Hamasaki Hisa Margarita Tirado Hamasaki hisa_margarita@yahoo.com.mx Coordinación de Informática y Telecomunicaciones, Gerencia Regional Noroeste Comisión Nacional del Agua

Keywords:

Curriculum development, competency-based curriculum, curriculum evaluation.

Abstract

The purpose of this research was to get to know the true curriculum of the Northwestern University’s Get Ahead, a special undergraduate program based on the work competencies model and aimed at adults already in the workforce. The goal was to back up the curricular improvement of an educational alternative unique of its kind in Sonora (Mexico). The methodology of Estevez and Fimbres (1998) was used for the formal curriculum analysis and its comparison with the real curriculum from the perspective of its protagonists: teachers and students. The curriculum’s internal and external sources were analyzed in order to define the instruments and variables, and to interpret the results. We concluded that the teachers showed that the teachers were more up to date than the students in regard to disciplinary topics. However, they lack adequate teaching strategies to make an impact on students’ learning process. Moreover, neither teachers nor students are familiar with the competence model, nor do teachers apply a diagnostic examination to determine their students’ competency at the beginning of the course. This indicates that the formal curriculum is distant from the real curriculum.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior. (1998). Esquema básico para estudios de egresados. México: Autor.

Casarini, M. (1999). Teoría y diseño curricular. México: Trillas.

Consejo de Normalización y Certificación de Competencia Laboral (1998). Competencia laboral. El enfoque del análisis funcional. Consultado el 7 de marzo de 2002 en el sitio Web de la Organización Internacional del Trabajo:
http://www.ilo.org/public/spanish/region/ampro/cinterfor/temas/
complab/banco/id_nor/conocer/index.htm

Ducci, M. Á. (1997). El enfoque de competencia laboral en la perspectiva internacional. Organización Internacional del Trabajo, Formación basada en competencia laboral (pp. 15 - 26). Montevideo: Organización Internacional del Trabajo-Cinterfor-Conocer.

Estévez, E. H. y Fimbres, P. (1998). Cómo diseñar y reestructurar un plan de estudios. Guía metodológica. Hermosillo: Universidad de Sonora, Dirección de Desarrollo Académico.

Estévez, E. H., Plancarte, I., Rovira, G., Carreón, E., Guerra, S., Yeomans, L. y López, I. (2001). La práctica de un currículo desde la perspectiva de estudiantes y profesores. Investigaciones Educativas en Sonora, 3, 189-198.

Hidalgo, A. y López Vara, A. I. (año). Campus virtual internacionalización de la formación. Consultado el 17 de marzo de 2002 en el sitio Web del Centro Virtual Cervantes:
http://cvc.cervantes.es/obref/formacion_virtual/campus_
virtual/hidalgo.htm

Ibarra, A. (1997). México: sistema de normalización y certificación de competencia laboral. En Organización Internacional del Trabajo, Formación basada en competencia laboral (pp. 79-84). Montevideo: Organización Internacional del Trabajo-Cinterfor-Conocer.

López Galindo, L. (2000). Los estados financieros y la toma de decisiones. Proyecciones, 2 (8). Consultado el 7 de marzo de 2002 en:
http://www.cem.itesm.mx/dacs/publicaciones/proy/n8/exaula/
llopez.html

Monero, C. (1998). Estrategias de enseñanza y aprendizaje. México: Secretaría de Educación Pública.

Organización Internacional del Trabajo. (1997). Formación basada en competencia laboral. Montevideo: Organización Internacional del Trabajo-Cinterfor-Conocer.

Picazo, L. R. y Martínez Villegas, F. (1999). Las nuevas dimensiones del contador público, rumbo al Siglo XXI (en su desempeño profesional, identidad y forma de pensar). México: McGraw Hill.

Stenhouse, L. (1991). Investigación y desarrollo del currículo. Madrid: Morata.

Universidad del Noroeste. (1997). Proyecto de creación de las carreras de Contador Público y Licenciado en Administración de Empresas, bajo la modalidad de educación basada en normas de competencia. Hermosillo: Universidad del Noroeste, Dirección Académica, Coordinación de Proyectos Especiales.

Universidad de Guadalajara. (1999). Diseño curricular por competencias. Guadalajara: Universidad de Guadalajara, Coordinación General Académica, Unidad de Innovación Curricular.

Vinagrán, T. (2000). El contador público en el nuevo milenio. Proyecciones, 2 (8). Consultado el 17 de marzo del 2002 en:
http://www.cem.itesm.mx/dacs/publicaciones/proy/n8/exaula/
tvinagran.html

Downloads

Article abstract page views: 2384

Published

2003-05-01