Spanish Educational Programs and Measures for Achieving European Objectives

Authors

  • María Luz Martínez Seijo Departamento de Pedagogía, Universidad de Valladolid
  • Juan Carlos Torrego Seijo Departamento de Ciencias de la Educación, Universidad de Alcalá

Keywords:

Educational policy, cooperative programs, educational legislation.

Abstract

European education policy is based on the principle of subsidiarity on common goals for the year 2020 among the member countries of the European Union. This article explores the educational context in Spain and the method used to achieve the European objectives. Currently we are living in a system of political decentralization and have experienced important legislative changes in recent years. Consequently, through a documentary analysis of the reports and papers produced by the Ministry of Education, the proposals for the Educational and Social Covenant of 2010 and Territorial Cooperation Programs, we identified the commitments that the Spanish government has undertaken to work in conjunction with the European objectives.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Boletín Oficial del Estado. Ley Orgánica 10/2002, del 23 de diciembre, de Calidad de la Educación, no. 307 del 24 de diciembre de 2002.

Boletín Oficial del Estado. Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación, del 4 de mayo de 2006.

Boletín Oficial del Estado. Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la mejora de la calidad educativa, del 10 de diciembre de 2013.

Caillods, F. (2001). La reforma de la educación secundaria en los países de Europa. En G. Rama (Ed.), Alternativas de reforma de la educación secundaria. Nueva York: Banco Iberoamericano de Desarrollo.

Cámara Villar, G. (2007). Las necesidades del consenso en torno al derecho a la educación en España, Revista de Educación, 344, 61-82.

Colectivo Lorenzo Luzuriaga. (2009). Un pacto de Estado para mejorar la educación en el Estado Autonómico. Madrid. Recuperado de http://www.colectivolorenzoluzuriaga.com/PDF/PACTO%20DE%20ESTADO.pdf

Comisión Europea (2010). Europa 2020: Una estrategia para un crecimiento inteligente, sostenible e integrador. Comunicación 3.3.2010-2020. Bruselas, Bélgica.

Diario Oficial de la Unión Europea. (2009). Conclusiones del Consejo del 12 de mayo de 2009 sobre un marco estratégico para la cooperación europea en el ámbito de la educación y la formación (ET 2020), 28.5.2009, C 119/2-10.

Escudero, J. M. y Rodríguez, M. J. (2011). Afinar la comprensión y movilizar políticas consecuentes para afrontar el abandono escolar temprano. Revista de la asociación de Inspectores de Educación de España, 14. Recuperado de http://www.adide.org/revista/images/stories/pdf_14/ase14_monog01.pdf

Ministerio de Educación. (2009). Bases para un pacto social y político por la educación. Madrid.

Ministerio de Educación. (2010). Pacto Social y Político por la Educación. Madrid.

Ministerio de Educación. (2010a). Propuesta de Programas de Cooperación Territorial 2010-2011. Madrid.

Ministerio de Educación. (2010b). Programas de Cooperación Territorial 2010-2011. Madrid.

Osses, S., Sánchez, I. e Ibáñez, F. M. (2006). Investigación Cualitativa en Educación: Hacia la generación de teoría a través del proceso analítico. Estudios Pedagógicos, 32(1). Recuperado de http://www.scielo.cl/scielo.php?pid=s0718-07052006000100007&script=sci_arttext

Pérez Esparrells, C., (2007). La financiación de la enseñanza no universitaria en España: Un análisis por Comunidades Autónomas. Revista de Estudios Regionales, 78, 465-483. Recuperado de http://www.revistaestudiosregionales.com/pdfs/pdf878.pdf

Puelles Benítez, M. (1993). Estudio teórico sobre las experiencias de descentralización educativa. Revista Iberoamericana de Educación, 3(1). Recuperado de http://www.rieoei.org/oeivirt/rie03a01.htm

Puelles Benítez, M. (2007). ¿Pacto de estado?: la educación entre el consenso y el disenso. Revista de Educación, 344, 23-40. Recuperado de http://www.revistaeducacion.mec.es/re344/re344_02.pdf

Tiana Ferrer, A. (2007). A la búsqueda del consenso en educación: la experiencia de la LOE. Revista de Educación, 344, 83-100. Recuperado de http://www.revistaeducacion.mec.es/re344/re344_05.pdf

Valle, J. M. (2004). La política educativa de la Unión Europea: fundamentos, evolución histórica y propuesta de un modelo para su análisis crítico. Revista Española de Educación Comparada, 10. 17-59. Recuperado de http://www.uned.es/reec/pdfs/10-2004/02_valle.pdf

Viñao Frago, A. (1994). Sistemas educativos y espacios de poder: teorías, prácticas y usos de la descentralización en España, Monográfico Descentralización Educativa, Revista Iberoamericana de Educación, 4(2). Recuperado de http://www.rieoei.org/oeivirt/rie04a02.htm

Downloads

Article abstract page views: 744

Published

2014-07-31