Study Strategies Comparison and Self-Regulationin University Students

Authors

  • Irma Rosa Alvarado Guerrero Facultad de Estudios Superiores Iztacala Universidad Nacional Autónoma de México
  • Zaira Vega Valero Facultad de Estudios Superiores Iztacala Universidad Nacional Autónoma de México
  • María Luisa Cepeda Islas Facultad de Estudios Superiores Iztacala Universidad Nacional Autónoma de México
  • Ana Elena Del Bosque Fuentes Facultad de Estudios Superiores Iztacala Universidad Nacional Autónoma de México

Keywords:

Educational Lagging, Strategies Inventory and Self-Regulation.

Abstract

The main factors associated with academic performance are study strategies and self-regulation in university students, thus the objective of this paper is to compare two sample groups: those in a regular status and others under certain academic lag. The Study Strategies Inventory and Self-Regulation (IEEA) BY Castaneda was applied to 41 learners. It was observed that both groups need support to develop strategies for the four scales of the instrument: Information acquisition, memory resource management, information processing and self-regulation in all three dimensions: people, tasks and materials. In conclusion there is a need to develop programs to help the consolidation of study strategies and self-regulation and highlights the importance of analyzing the factors in teacher’s education and development of programs and curricula, to improve academic performance in higher educationinstitutions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alvarado, G. I., Del Bosque, A. E., Vega, V. Z., Cepeda, I. L. y Salguero, V. A. (2009). Dimensiones del rezago escolar en una muestra de estudiantes de psicología. Propuesta de un modelo para la intervención. Trabajo presentado en el 2o. Seminario Internacional sobre Comportamiento y Aplicaciones. Guadalajara, Jalisco, México.

Cano, S. M., Gómez, R. J. y García, C. P. (2009). Algunas problemáticas que alientan el abandono escolar y acciones que pueden evitarlo o disminuirlo. Recuperado de http://www.dcb.fi-c.unam.mx/Eventos/ForoMatematicas2/mwmorias/.../157

Cantero, B. (2003). Análisis de los factores que intervienen en la trayectoria escolar del Alumno. Seminarios de diagnóstico locales. Recuperado de http://www.consejouniversitario.unam.mx:10003/archivoCECU/ponsemloc/ponencias/1399.html

Castañeda, S. y Ortega, P. (2003). Inventario de estrategias de estudio y autorregulación (IEEA). Recuperado de noesis.usal.es/Proyectos/estudiantes/2006/Integrate/.../IEEA.doc

Castañeda, F. S. (2004). Evaluando y fomentando el desarrollo cognitivo y el aprendizaje complejo. Psicología desde el Caribe, 013,109-143.

Desatnik, O. (2009). Las relaciones escolares. Una visión sistémica. México: Castellanos Editores.

Duran, G. L. (2010). Perfil de ingreso y seguimiento de los alumnos de medicina de la Universidad. Departamento de Psicología, Universidad de Sonora. Recuperado de http://donsaul.8k.com/mercedes/mercedes.html

Enríquez, M. A. y Rentería, P. E. (2007). Estrategias de aprendizaje para la empleabilidad en el mercado de trabajo de profesionales recién egresados. Universitas Pscychologica, 6(1), 89-103

Herrera, L. y Lorenzo, O. (2009). Estrategias de aprendizaje en estudiantes universitarios. Un aporte a la construcción del Espacio Europeo de Educación Superior. Educación y Educadores, 12(3), 75-98.

Lamas, H. (2008). Aprendizaje autorregulado, motivación y rendimiento académico. Liberabit, 14, 15-20.

Martin, E., García, L., Torbay, A. y Rodríguez, T. (2010). Estrategias de aprendizaje y rendimiento académico en estudiantes universitarios. Recuperado de http://acapsi.con/estrategias_de_aprendizaje_y_rendimiento_academico_en_estudiantes_universitarios.htlm

Muñoz, M. (2005). Estrategias de aprendizaje en estudiantes universitarios. Recuperado de http://www.psicologiacientifica.com/estudiantes-universitarias-estretegias-de-aprendizaje

Pereira, L. (2005). La autorregulación como proceso complejo en el aprendizaje peninsular. Polis, Revista de la Universidad Bolivariana, 4, 11.

Pérez, L. (2010). Los factores socioeconómicos que inciden en el rezago y la deserción escolar. Universidad Autónoma Metropolitana Azcapotzalco. Recuperado de http://www.coeesguanajuato.org.mx/press/5parte/5.4/factores.PDF

Picazo, C. E. (2010). Causas de la deserción escolar en la carrera de diseño gráfico en la universidad del Mayab. Recuperado de http://codice.anahuacmayab.mx/2102-1-Causas+de+la+desercion+escolar+ en+la+carrera +de+Diseno+Grafico+en+la+Universidad+del+Mayab.. html#.U17fXFc9TKE

Salvador, J. y Acle, G. (2005). Uso de estrategias de autorregulación en la comprensión de textos en niños otomíes de quinto grado. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 10, 879-902.

Valle, A., González, C. R., Cuevas, G. L. M. y Fernández, S. A. P. (1998) Las estrategias de aprendizaje: características básicas y su relevancia en el contexto escolar. Revista de Psicodidáctica, 6, 53-68.

Downloads

Article abstract page views: 2234

Published

2014-04-30