A Functional Approximation to the “Main Idea” Notion of a Text
Keywords:
Principal idea, Reading Adjustment, Comprehension, Reading.Abstract
A study was realized where there were evaluated the effects of training 20 students of the first semester of the master in Psychology of the FES Iztacala, to choosing the principal idea in texts, with base in the different levels of reading adjustment proposed by Carpio (1994). Group divided the participants at random in four different groups Control (Group C) Group Ajustividad (Group A), Group Relevancy (Group P) and Group Coherence (Group Ch). All the groups were exposed to the evaluation 1 and the 2nd and only the group Control was not exposed to a situation of training. The results show that really in agreement to the trained criterion, the pupils choosing as principal ideas those that were constructed by base in the different types of criterion in the one that they were trained. While the identification of the principal idea can be modified by means of the imposition of different criteria of adjustment, he lacks sense to continue speaking about principal idea, provided that the reading performance in correspondence on the type of criterion of adjustment would meet place to different types of ideas, so many people as criteria imposed on the reader.Downloads
Download data is not yet available.
References
Arroyo, R., Canales, C., Morales, G., Silva, H. y Carpio, C. (2007). Programa de investigación para el análisis funcional del ajuste lector. Acta Colombiana de Psicología, 10(2), 31-39.
Aulls, M. W. (1990). Enseñanza activa de las habilidades de comprensión de las ideas principales. En J. F. Baumann (Ed.). La comprensión lectora: cómo trabajar la idea principal en el aula (pp. 101-131). Madrid: Visor.
Baumann, J. F. (1983). A generic comprehension instructional strategy. Reading World. 22, 284-294.
Baumann, J. F. (1985). La eficacia de un modelo de instrucción directa en la enseñanza de la comprensión de ideas principales. Infancia y Aprendizaje, 31/32, 89-105.
Baumann, J. F. (Ed.) (1990). La comprensión lectora: cómo trabajar la idea principal en el aula. Madrid: Visor.
Brook, L. y Dansereau, D. (1983). Effects of structural schema training and test organization on expository prose processing. Journal of Educational Psychology, 75(6), 811-820.
Carpio, C. (1994). Comportamiento animal y teoría de la conducta. En: L. Hayes, E. Ribes y F. López (Eds.). Psicología Interconductual. México: EDUG.
Carpio, C., Pacheco, V., Flores, C. y Canales, C. (2000). La naturaleza conductual de la comprensión. Revista Sonorense de Psicología, 14, 25-34.
Carriedo, N. y Alonso, J. (1991). Enseñanza de ideas principales: algunos problemas para el paso de la teoría a la práctica. Comunicación, lenguaje y educación, 9, 97-108.
García, J., Cordero, J., Luque, J. y Santamaína, C. (1995). Comprensión y adquisición de conocimientos a partir de textos. Madrid: Siglo XXI.
García, J., Elosúa, M., Gárate, M., Luque, J. y Gutiérrez, F. (1999). Las relaciones entre comprensión, memoria y aprendizaje de textos: aspectos evolutivos. En J. A. García et al., Comprensión lectora y memoria operativa. Aspectos evolutivos e instruccionales, (pp. 97-129). Barcelona: Paidós.
Hernández, P. y García, L. (1991). Psicología y enseñanza del estudio. Madrid: Pirámide.
Kintsch, W. y Van Dijk, T. A. (1978). Toward a model of text comprehension and production, Psychological Review, 85, 363-394.
León, J. (1991). Intervención en estrategias de comprensión: un modelo basado en el conocimiento y aplicación de la estructura del texto. Infancia y aprendizaje, 56, 77-92.
León, J. y Carretero, M. (1995). Intervention in comprehension and memory strategies: knowledge and use of text structure. Learning and instruction, 5, 203-220.
Luque, J., García, J., Gutiérrez, F., Elosúa, M. y Gárate, M. (1999). La construcción de la representación semántica de los textos. En J. A. García et al., Comprensión Lectora y memoria evolutiva. Aspectos Evolutivos e institucionales. (pp. 55-96). Barcelona: Paidós.
Mandler, J. y Johnson, N. (1977) Remembrance of things parsed: story structure and recall. Cognitive Psychology, 9, 111-151.
Meyer, B. J. F. (1975). The organization of prose and its effects on memory. Amsterdam: North-Holland.
Montanero, M. (2001), Alternativas al “Mito de la Idea principal”. Contextos Educativos, 4, 251-262.
Morales, G., Cruz, N., León, A., Silva, H., Arroyo, R. y Carpio, C. (2010). Morfología y función en el análisis empírico del ajuste lector. Suma Psicológica, 17(1), 35-45.
Ribes, E. y López, F. (1985). Teoría de la Conducta: Un modelo de campo y paramétrico. México: Trillas.
Robinson, F. (1970). Effective Study. Nueva York: Harper & Row.
Soliveres, M., Anunziata, S. y Macías, A. (2007). La comprensión de la idea principal de textos de Ciencias Naturales. Una experiencia con directivos y docentes de EGB2. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, 6(3), 577-586.
Turbayne, M. (1974). El mito de la metáfora. Fondo de Cultura Económica: México.
Valle, F. (1984). Comprensión retrospectiva de textos. Revista de Psicología General y Aplicada, 39, 1163-1183.
Van Dijk, T. A. y Kintsch, W. (1983). Strategies of discourse comprehension. Nueva York: Academic Press.
Vidal-Abarca, E. (1989). La comprensión lectora de ideas principales en textos expositivos del ciclo medio de la EGB: programa de instrucción y procesos cognitivos explicativos. Tesis Doctoral. Universidad de Valencia.
Vidal-Abarca, E. (1991). Un programa para la enseñanza de la comprensión de ideas principales de textos expositivos. Infancia y Aprendizaje, 49, 53-71.
Vidal-Abarca, E. y Gilabert, R. (1991). Comprender y Aprender. Madrid: CEPE.
Winograd, P. N. y Bridge, C., A. (1986). The comprehension of important informatión in written prose. En J. F. Baumann (Ed.) Teaching main idea comprehension (pp 1-17) Newart: International Reading Comprehension.
Aulls, M. W. (1990). Enseñanza activa de las habilidades de comprensión de las ideas principales. En J. F. Baumann (Ed.). La comprensión lectora: cómo trabajar la idea principal en el aula (pp. 101-131). Madrid: Visor.
Baumann, J. F. (1983). A generic comprehension instructional strategy. Reading World. 22, 284-294.
Baumann, J. F. (1985). La eficacia de un modelo de instrucción directa en la enseñanza de la comprensión de ideas principales. Infancia y Aprendizaje, 31/32, 89-105.
Baumann, J. F. (Ed.) (1990). La comprensión lectora: cómo trabajar la idea principal en el aula. Madrid: Visor.
Brook, L. y Dansereau, D. (1983). Effects of structural schema training and test organization on expository prose processing. Journal of Educational Psychology, 75(6), 811-820.
Carpio, C. (1994). Comportamiento animal y teoría de la conducta. En: L. Hayes, E. Ribes y F. López (Eds.). Psicología Interconductual. México: EDUG.
Carpio, C., Pacheco, V., Flores, C. y Canales, C. (2000). La naturaleza conductual de la comprensión. Revista Sonorense de Psicología, 14, 25-34.
Carriedo, N. y Alonso, J. (1991). Enseñanza de ideas principales: algunos problemas para el paso de la teoría a la práctica. Comunicación, lenguaje y educación, 9, 97-108.
García, J., Cordero, J., Luque, J. y Santamaína, C. (1995). Comprensión y adquisición de conocimientos a partir de textos. Madrid: Siglo XXI.
García, J., Elosúa, M., Gárate, M., Luque, J. y Gutiérrez, F. (1999). Las relaciones entre comprensión, memoria y aprendizaje de textos: aspectos evolutivos. En J. A. García et al., Comprensión lectora y memoria operativa. Aspectos evolutivos e instruccionales, (pp. 97-129). Barcelona: Paidós.
Hernández, P. y García, L. (1991). Psicología y enseñanza del estudio. Madrid: Pirámide.
Kintsch, W. y Van Dijk, T. A. (1978). Toward a model of text comprehension and production, Psychological Review, 85, 363-394.
León, J. (1991). Intervención en estrategias de comprensión: un modelo basado en el conocimiento y aplicación de la estructura del texto. Infancia y aprendizaje, 56, 77-92.
León, J. y Carretero, M. (1995). Intervention in comprehension and memory strategies: knowledge and use of text structure. Learning and instruction, 5, 203-220.
Luque, J., García, J., Gutiérrez, F., Elosúa, M. y Gárate, M. (1999). La construcción de la representación semántica de los textos. En J. A. García et al., Comprensión Lectora y memoria evolutiva. Aspectos Evolutivos e institucionales. (pp. 55-96). Barcelona: Paidós.
Mandler, J. y Johnson, N. (1977) Remembrance of things parsed: story structure and recall. Cognitive Psychology, 9, 111-151.
Meyer, B. J. F. (1975). The organization of prose and its effects on memory. Amsterdam: North-Holland.
Montanero, M. (2001), Alternativas al “Mito de la Idea principal”. Contextos Educativos, 4, 251-262.
Morales, G., Cruz, N., León, A., Silva, H., Arroyo, R. y Carpio, C. (2010). Morfología y función en el análisis empírico del ajuste lector. Suma Psicológica, 17(1), 35-45.
Ribes, E. y López, F. (1985). Teoría de la Conducta: Un modelo de campo y paramétrico. México: Trillas.
Robinson, F. (1970). Effective Study. Nueva York: Harper & Row.
Soliveres, M., Anunziata, S. y Macías, A. (2007). La comprensión de la idea principal de textos de Ciencias Naturales. Una experiencia con directivos y docentes de EGB2. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, 6(3), 577-586.
Turbayne, M. (1974). El mito de la metáfora. Fondo de Cultura Económica: México.
Valle, F. (1984). Comprensión retrospectiva de textos. Revista de Psicología General y Aplicada, 39, 1163-1183.
Van Dijk, T. A. y Kintsch, W. (1983). Strategies of discourse comprehension. Nueva York: Academic Press.
Vidal-Abarca, E. (1989). La comprensión lectora de ideas principales en textos expositivos del ciclo medio de la EGB: programa de instrucción y procesos cognitivos explicativos. Tesis Doctoral. Universidad de Valencia.
Vidal-Abarca, E. (1991). Un programa para la enseñanza de la comprensión de ideas principales de textos expositivos. Infancia y Aprendizaje, 49, 53-71.
Vidal-Abarca, E. y Gilabert, R. (1991). Comprender y Aprender. Madrid: CEPE.
Winograd, P. N. y Bridge, C., A. (1986). The comprehension of important informatión in written prose. En J. F. Baumann (Ed.) Teaching main idea comprehension (pp 1-17) Newart: International Reading Comprehension.
Downloads
-
HTML
-
PDFSPANISH 1297
Article abstract page views: 1566
Published
2014-04-01