Conditions of institutional Development in Chile’s Schools

Authors

  • María Verónica Leiva Guerrero Pontificia Universidad Católica de Valparaíso
  • Diego Eduardo Astorga Fuentealba Universidad de Valparaíso

Keywords:

Educational centers, institutional development, teacher’s discourse.

Supporting Agencies:

AECID

Abstract

This paper is part of a larger research study; AECID’s Project A/024180/09, and pertains to an assessment of the autonomy of schools in Chile. The aim of this paper is to examine the potential for institutional development in schools in the Fifth Region of Valparaiso, Chile, by analyzing the discourses of classroom teachers and management teams from a qualitative perspective. To this end, we conducted a descriptive study with a qualitative design in five schools in the region of Valparaíso. Six focus groups were formed to collect the data, which was subsequently analyzed using discourse analysis. The results showed consensus regarding the strengths and weaknesses of the teaching-learning processes; organizational strengthening and openness toward the school’s educational community. The results obtained are relevant to the national educational field and for guiding future intervention by government authorities

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ainscow, M. Hopkins, D. Southworth, G. y West, M. (2001). Hacia escuelas eficaces para todos. Manual para la formación de equipos docentes. Madrid: Narcea.
Arancibia, M. Soto, C. Contreras, P. (2010) Concepciones del profesor sobre el uso de las Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC) Asociadas a Procesos de enseñanza-aprendizaje en el aula escolar. Estudios Pedagógicos, Vol.36, n.1, pp.-23-51.
Araujo, S. (2006). Docencia y Enseñanza. Una Introducción a la didáctica. Buenos Aires: Universidad Nacional de Quilmes.
Bazán, D. González, L. y Vidal, F. (2000). Cambio, pseudocambio y anticambio. En: D. Bazán, L. González, F. Vidal. Investigación-acción y escuela. Talca: Belzart.
Borrel, N. (2000). Experiencia de eficacia y mejora de la escuela. Organización y Gestión Educativa, Vol.1, pp. 34 – 37.
Canales, M. (2006). El Grupo de Discusión y el Grupo Focal. En M. Canales, Metodologías de Investigación Social (págs. 265-288). Santiago: LOM.
Canales, M. y Peinado, A. (1995). Grupos de Discusión. En J.M. Delgado, J.Gutiérrez, Métodos y Técnicas Cualitativas de Investigación Social (pp.287-318). Madrid: Síntesis.
Carnicero P. Silva, P. y Mentado, T. (Coords.) (2010): Nuevos retos de la profesión docente: II Seminario Internacional RELFIDO. Barcelona: Universitat de Barcelona FODIP.
Castillo, P. González, A. Puga, I. (2011) Gestión y efectividad en educación: Evidencias comparativas entre establecimientos municipales y particulares subvencionados. Estudios Pedagógicos.Vol.37, n.1, pp.187-206.
Cochran-Smith, M. Lytle, S. (2002) Dentro/Fuera. Enseñantes que investigan. Madrid: Akal.
Conde, F. (2009). Análisis Sociológico del Sistema de Discursos. Cuaderno Metodológico N°43. Madrid: CIS.
Donaldson, G. (2006). Cultivating Leardership in Schools. New York:Teachers College Press.
Edmonds, R.R. (1983). Search for effective school: The identification and analysis of city school that are instructionally effective for poor children. East Lansing: Michigan State University.
Freitas, M. E. (1991). Cultura organizacional. Grandes temas a debate. Revista de Administraçao de empresas. Vol.31, n.3, 73-82
Fullan, M. (2002) Las fuerzas del cambio. Madrid: Akal.
Gairín, J. (1996). La organización escolar: contexto y texto de actuación. Madrid: La Muralla.
Gairín, J. y Castro, D. (2010). Situación actual de la dirección y gestión de los centros de enseñanza obligatoria en España, Revista Española de Pedagogía, Vol.247, 401-415.
Giroux, H. (1994). Jóvenes, diferencia y educación Postmoderna. En M. Castells, R. Flecha, P. Freire, H. Giroux, D. Macedo y P. Willis. Nuevas Perspectivas críticas en educación Barcelona: Paidós.
Gronn, P. (2002). Distributed leadership as a unit of analysis. The Leadership Quarterly. Vol.13, n.4, 423-451.
Gutiérrez, J. (2008). Dinámica del Grupo de Discusión, Cuaderno Metodológico N°41, Madrid:CIS.
Ibañez, J. (2000). Perspectivas de la Investigación Social: el diseño en las tres perspectivas. En M. García Ferrando, J. Ibañez, y F. Alvira Martín, El análisis de la realidad social : métodos y técnicas de investigación (pp. 57-97). Madrid: Alianza.
Kugelmass, J. (2001). Collaboration and compromise in creating and sustaining an inclusive school. International Journal of Inclusive Education, Vol.5, n.1, 47-65.
Kugelmass, J. (2004) The inclusive school: sustaining equity and standards. New York: Teachers College Press.
Lobato-Fraile, C. (2006). El estudio y trabajo autónomo del estudiante. En M. De Miguel (Dir.). Métodos y Modalidades de enseñanza centradas en el desarrollo de competencias (pp.191- 223). Madrid: Alianza Universidad.
López, A. (2007). 14 ideas clave. El trabajo en equipo del profesorado. Barcelona: Graó.
Macbeath, J. (2005). Leadership as distributed: a matter of practice. School Leadership and Management, Vol.25, n.4, pp. 349-366.
Maureira O. (2006). Dirección y eficacia Escolar una relación fundamental. Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación. Vol.4, n.4, 1-10.
MINEDUC (2009). Resultados Nacionales SIMCE 2008. Santiago: MINEDUC
Montolío, R. y Cervellera, L. (2008). Una escuela de todas (las personas) para todas las personas). Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación. Vol.6, n.2, 100-119.
Mozón, D. (2005). Las Asociaciones de padres y su repercusión en la familia y en las escuelas". Actas del X congreso internacional de Educación Familiar. Fortaleza y debilidades de la familia en una sociedad en cambio. Las Palmas de Gran Canaria: Radio Ecca.
Murillo, F.J. (2004). Nuevos avances en la mejora de la escuela. Cuadernos de Pedagogía, Vol.339, 48-51.
Noro, J.E. (2005). Autonomía o heteronomía: educación y misión de la escuela. Revista de Educación de Universidad Católica Santa Fe. Vol.1, n.11, 173-200.
Ortiz, M. y Lobato, X. (2003) Escuela inclusiva y cultura escolar: algunas evidencias empíricas. Bordón, Vol.55, n.1, 27-39.
Reynolds, D. Bollen, R. Creemers, B. Hopkins, D. y Stoll, L. (1997). Las escuelas eficaces: Claves para mejorar la enseñanza. Madrid: Alfaguara.
Schein, E. (2004). Organizational culture and leadership. San Francisco: Jossey-Bass.
Spillane, J. Halverson, R. Diamond, J. (2001). Investigating School Leadership Practice: A Distributed Perspective. Educational Researcher, Vol.30, n.3, 23-28.
Spillane, J.P. (2006). Distributed Leadership. London: Jossey-Bass.
Tenutto, M., Brutt, C. y Algaraña, S. (2010). Planificar, enseñar, aprender y evaluar por competencias: conceptos y propues¬tas Buenos Aires: Digital y Papel.
Timperley, H. (2005). Distributed leadership: developing theory from practice. Journal of Curriculum Studies, Vol.37, n.4, pp. 395-420.
Ulloa, J. Nail, O. Castro, A. Muñoz, M. (2012). Problemas de gestión asociados al liderazgo como función directiva. Estudios Pedagógicos, Vol.38, n.1, pp.121-129.
UNESCO-OREALC (2002). Estudio cualitativo de escuelas con resultados destacables en siete países latinoamericanos. Laboratorio Latinoamericano de Evaluación de la Calidad de la Educación. Santiago: OREALC/UNESCO.
UNICEF (2005) Educación de calidad para nuestra comunidad escolar. Santiago: MINEDUC-UNICEF.
Valles, M. (2000). Técnicas Cualitativas de Investigación Social. Madrid: Síntesis.
Villegas-Negrillo, J.M. (2010) La gestión y la calidad, con autonomía en un marco de complejidad. En Organizar y dirigir en la complejidad: instituciones educativas en evolución / coord. por María Asunción Manzanares Moya,Vol. 2, 2010 (CD: organizar y dirigir en la complejidad: instituciones educativas en evolución), ISBN 978-84-7197-649-9 , pág. 5
Zabalza, M. A. (2003). Competencias del profesorado universitario. Calidad y desarrollo profesional. Madrid: Narcea.

Downloads

Article abstract page views: 1045

Published

2014-06-18