Self-regulation Learning, Feedback and Knowledge Transfer. Design Research with University Students

Authors

  • María Virginia Garello Facultad de Ciencias Humanas Universidad Nacional de Río Cuarto
  • María Cristina Rinaudo Facultad de Ciencias Humanas Universidad Nacional de Río Cuarto

Keywords:

Self-regulation, feedback, information transfer.

Abstract

This paper deals with the processes of self-regulation of learning, feedback and the transfer of academic knowledge in students majoring in education at the Universidad Nacional de Río Cuarto, Argentina. With the aim of impacting the acquisition of knowledge, the transfer of concepts in the field of teaching and the development of self-regulated learning, we applied, by means of design-based research methodology, two sequences of tasks that allowed us to analyze the answers that the students developed to complex problems similar to those they might face in their future professional practice. The theoretical framework of the study was structured based on current developments of the social constructivist approach of educational psychology. The joint analysis of the results shows the importance of giving university students assignments that employ the processes of interpretation and the transfer of problematic situations, group elaborations, and instances of feedback that permit the revision and improvement of answers.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alexander, P. (2006). Pychology in learning and instruction. Nueva Jersey: Pearson Merrill Prentice Hall.

Alexander, P. A. y Winne, P. H. (Eds.) (2006). Handbook of educational psychology. Nueva Jersey: Lawrence Erlbaum Associates.

Berliner D. C. y Calfee, R. C. (Eds.) (1996). Handbook of Educational Psychology. Nueva York: Macmillan.

Bransford, J. D., Brown, A. L. y Cocking, R. R. (Eds.) (2003). How people learn. Brain, Mind, Experience and School. Washington, DC: National Academy Press.

Bruner, J. (1997). La educación, puerta de la cultura. Barcelona: Aprendizaje Visor.

Butler, D. (1998). Promoting self-regulation in context of academic tasks: The strategic content learning approach. Documento presentado en el Encuentro de la Asociación Americana de Psicología. San Francisco, CA.

Butler, D. (2002). Qualitative approaches to investigating self-regulated learning: Contributions and challenges. Educational Psychologist, 37(1), 59-63.

Butler, D. y Winne, P. (1995). Feedback and self-regulated learning: a theoretical synthesis. Review of Educational Research, 65(3), 245-281.

Cole, M. (1999). Psicología Cultural. Una disciplina del pasado y del futuro. Madrid: Morata.

Collins, A., D. Joseph y K. Bielaczyc (2004). Design research: theoretical and methodological issues. The Journal of the Learning Sciences, 13(1).

Confrey, J. (2006). The evolution of design studies as methodology. En K. Sawyer (Ed.) The Cambridge Handbook of the Learning Sciences. Nueva York: Cambridge University Press.
diSessa, A. y Cobb, P. (2004). Ontological innovation and the role of theory in design experiments. The Journal of the Learning Sciences, 13(1).

Garello, M. V. (2008). Constitución de la Psicología Educacional y surgimiento del Enfoque Socioconstructivista. Cronía. Sociedad, Educación y Aprendizaje, 6(1).

Garello, M. V., Rinaudo, M. C. y Donolo, D. (2011). Valoración de los estudios de diseño como metodología innovadora en una investigación acerca de la construcción del conocimiento en la universidad. Revista de Educación a Distancia, 5, 1-34. Recuperado de http://www.um.es/ead/reddusc/5

Garello, M. V. y Rinaudo, M. C. (2011). Propuestas de uso de blog en enseñanza universitaria presencial en Argentina. Cognición. Revista Científica de la Fundación Latinoamericana para la Educación a Distancia e Instituto Latinoamericano de Investigación Educativa, 28, 1-23. Recuperado de http://www.cognicion.net/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=133&Itemid=238

Goldman, S., Petrosino, A. y Cognition and Technology Group (1999). Design principles for instruction in content domains: lessons from research on expertise and learning. En F. Durso (Ed.). Handbook of applied cognition. Nueva York: Wiley and Sons.

Koedinger, K. y Corbett, A. (2006). Cognitive tutors. Technology bringing learning sciences to the classroom. En K. Sawyer (Ed.) The Cambridge handbook of the learning sciences. Nueva York. Cambridge University Press.

Maehr, M. L. y Anderman, E. M. (1993). Reinventing schools for early adolescents: Emphasizing task goals. The Elementary School Journal, 93(5), 593-610.

Palincsar, A. (1998). Social constructivist perspectives on teaching and learning. Annual Review of Psychology, 49, 345-375.

Paoloni, P. V. (2005). Estudio de la motivación en contexto. Papel de las tareas académicas en la universidad. Tesis de Maestría en Educación, Universidad Nacional de Río Cuarto, Argentina.

Paoloni, P., Rinaudo, M. C. y Donolo, D. (2005a). Estudio exploratorio acerca de tareas académicas en la universidad. Futuras líneas de investigación en relación con la motivación académica. Revista Electrónica de Motivación y Emoción, 6(16).

Paoloni, P., Rinaudo, M. C. y Donolo, D. (2005b). Aportes para la comprensión de la motivación en contexto. Tareas académicas en la universidad. Revista de la Educación Superior, 34(1), 33-50.

Paoloni, P., Rinaudo, M. C. y Donolo, D. (2007). Conocimiento metamotivacional en la contextualización de una tarea académica. Revista de la Educación superior, 37(3), 91-103.

Perkins, D. (2002). Marcos para pensar. Alternativas, 7(29), 111-122.

Reigeluth, C. y Frick, T. (1999). Investigación formativa: una metodología para crear y mejorar teorías de diseño. En C. Reigeluth (Ed.). Diseño de la instrucción. Teorías y modelos. Un nuevo paradigma de la teoría de la instrucción. Madrid: Santillana.

Rinaudo, M. C. (1999). Comprensión del texto escrito. Argentina: Universidad Nacional de Río Cuarto.

Rinaudo, M. C. (2006). Estudios sobre lectura. Aciertos e infortunios en la investigación de las últimas décadas. Buenos Aires: Lectura y Vida y Asociación Internacional de Lectura.

Rinaudo, M. C. (2007). Investigación educativa. Ideas para pensar la formación de investigadores. En D. Donolo y M. C. Rinaudo (Comps.). Investigación en Educación. Aportes para construir una comunidad más fecunda. Buenos Aires: La Colmena.

Rinaudo, M. C. y Donolo, D. (2010). Estudios de diseño. Una alternativa prometedora en la investigación educativa. Revista de Educación a Distancia, 22, 2-29. Recuperado de http://www.um.es/ead/red/

Rinaudo, M. C., Mancini, A., Paoloni, P. y Garello, M. V. (2006). Autonomía, metas de aprendizaje y formación profesional. Proyecto de Innovación e Investigación para el Mejoramiento de la Enseñanza de Grado. Didáctica I y II. Argentina: Universidad Nacional de Río Cuarto.

Sawyer, K. (2006). Handbook of the Learning Sciences. Nueva York: Cambridge University Press.

Stone Wiske, M. (Comp.) (1999). La enseñanza para la comprensión. Vinculación entre la investigación y la práctica. Buenos Aires: Paidós.

Zimmerman, B. (2000). Attaining self regulation: A social cognitive perspective. En M. Boekaerts, P. R. Pintrich y M. Zeidner. Handbook of self-regulation. San Diego, CA: Academic Press.

Downloads

Article abstract page views: 1413

Published

2013-08-28