Educational Inequality in Mexico, 1990-2010: The Case of the Country’s States
Keywords:
Educational inequality, Social stratification, Mexico.Abstract
This paper studies educational inequality in Mexico, examining educational differences between the country’s states. To carry out this analysis, an adaptation of the statistical measure known as the Gini coefficient was used. The results show marked differences between Mexican states with regard to education. There are large inequality gaps between the states in Mexico that have persisted over time despite the fact that the data indicate that education has become more equal in all of the country’s states.Downloads
Download data is not yet available.
References
Barro, R. y Jong-Wha, L. (April 2010). A new data set of educational attainment in the world, 1950-2010. National Bureau of Economic Research, documento de trabajo 15902.
Bowles, S. y Gintis, H. (1976). Schooling in capitalist America. Nueva York: Basic Books.
Carnoy, M. (1974). Education as cultural imperialism. Nueva York: Mac Kay.
Consejo Nacional de Población (2010). Índices de marginación por entidad Federativa. México: Autor.
Destinobles, A. (2006). El capital humano en las teorías del crecimiento económico. España: Eumed.
Escribano, G. (2004). Teorías del desarrollo económico. Tema 1 del Módulo "Desarrollo y Cooperación Internacional” del Curso de Experto Universitario en Planificación y Gestión de Proyectos de Cooperación para el Desarrollo. México: Universidad Nacional de Educación a Distancia, Organización de Estados Iberoamericanos y Fundación CIDEAL.
Instituto de Estadística, Geografía e Informática (1990-2010). Censos y conteos de población y vivienda. México: Autor.
Latapí, P. (1964, 8 de enero). Educación y justicia social. Excelsior, p. 8.
Latapí, P. y Ulloa, M. (2000). El financiamiento de la educación básica en el marco del federalismo. México: Universidad Nacional Autónoma de México.
Leyva, S. y Cárdenas, A. (2005). Economía de la educación, capital humano y rendimiento educativo. Revista Análisis Económico, XVII, 79-106.
Márquez, A. (2005). Vertientes teóricas sobre el vínculo entre educación y mercado de trabajo. México: Centro de investigaciones sobre economía de la educación.
Martínez, F. (2002). Nueva visita al país de la desigualdad. La distribución de la escolaridad en México, 1970-2000. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 7(16), 415-443.
Mehan, H. (1992). Understanding inequality in schools: The contribution of interpretive studies. The sociology of education. Estados Unidos: American Sociological Association.
Muñoz Izquierdo, C. (2003). Origen y consecuencias de las desigualdades educativas. Investigaciones realizadas en América Latina sobre el problema. México: Fondo de Cultura Económica.
Ordaz, J. (2007). México: capital humano e ingresos. Retornos a la educación, 1994-2005. Serie estudios y perspectivas, 90. México: Comisión Económica para América Latina.
Ray, D. (2004). Economía del desarrollo. Estados Unidos: Antoni Bosch.
Rojas, H. (2012, 18 de agosto). Demanda cátedra Pablo Latapí abatir la desigualdad educativa. Educación a debate.
Schmelkes, S. (2005). La desigualdad en la calidad en la educación primaria. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 35(3-4), 9-33.
Schmelkes, S. (2007). El reto de la desigualdad educativa. Conferencia ofrecida en la Universidad Iberoamericana de la Ciudad de México. México.
Subirats, J. et al. (2005). Análisis de los factores de exclusión social. España: Fundación BBVA.
Thomas, V., Wang, Y. y Fang, X. (2000). Measuring education inequality: Gini coefficients of education. Estados Unidos: Banco Mundial.
Bowles, S. y Gintis, H. (1976). Schooling in capitalist America. Nueva York: Basic Books.
Carnoy, M. (1974). Education as cultural imperialism. Nueva York: Mac Kay.
Consejo Nacional de Población (2010). Índices de marginación por entidad Federativa. México: Autor.
Destinobles, A. (2006). El capital humano en las teorías del crecimiento económico. España: Eumed.
Escribano, G. (2004). Teorías del desarrollo económico. Tema 1 del Módulo "Desarrollo y Cooperación Internacional” del Curso de Experto Universitario en Planificación y Gestión de Proyectos de Cooperación para el Desarrollo. México: Universidad Nacional de Educación a Distancia, Organización de Estados Iberoamericanos y Fundación CIDEAL.
Instituto de Estadística, Geografía e Informática (1990-2010). Censos y conteos de población y vivienda. México: Autor.
Latapí, P. (1964, 8 de enero). Educación y justicia social. Excelsior, p. 8.
Latapí, P. y Ulloa, M. (2000). El financiamiento de la educación básica en el marco del federalismo. México: Universidad Nacional Autónoma de México.
Leyva, S. y Cárdenas, A. (2005). Economía de la educación, capital humano y rendimiento educativo. Revista Análisis Económico, XVII, 79-106.
Márquez, A. (2005). Vertientes teóricas sobre el vínculo entre educación y mercado de trabajo. México: Centro de investigaciones sobre economía de la educación.
Martínez, F. (2002). Nueva visita al país de la desigualdad. La distribución de la escolaridad en México, 1970-2000. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 7(16), 415-443.
Mehan, H. (1992). Understanding inequality in schools: The contribution of interpretive studies. The sociology of education. Estados Unidos: American Sociological Association.
Muñoz Izquierdo, C. (2003). Origen y consecuencias de las desigualdades educativas. Investigaciones realizadas en América Latina sobre el problema. México: Fondo de Cultura Económica.
Ordaz, J. (2007). México: capital humano e ingresos. Retornos a la educación, 1994-2005. Serie estudios y perspectivas, 90. México: Comisión Económica para América Latina.
Ray, D. (2004). Economía del desarrollo. Estados Unidos: Antoni Bosch.
Rojas, H. (2012, 18 de agosto). Demanda cátedra Pablo Latapí abatir la desigualdad educativa. Educación a debate.
Schmelkes, S. (2005). La desigualdad en la calidad en la educación primaria. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 35(3-4), 9-33.
Schmelkes, S. (2007). El reto de la desigualdad educativa. Conferencia ofrecida en la Universidad Iberoamericana de la Ciudad de México. México.
Subirats, J. et al. (2005). Análisis de los factores de exclusión social. España: Fundación BBVA.
Thomas, V., Wang, Y. y Fang, X. (2000). Measuring education inequality: Gini coefficients of education. Estados Unidos: Banco Mundial.
Downloads
-
HTML
-
PDFSPANISH 1197
Article abstract page views: 3130
Published
2013-08-30