Refining a Tool for the Selection of Experts in Educational Research

Authors

  • Miguel Cruz Ramírez Universidad de Holguín “Óscar Lucero Moya”
  • Mayelín Caridad Martínez Cepena Universidad de Ciencias Pedagógicas “José de la Luz y Caballero”

Keywords:

Expertise evaluation method, standardized test, methods research, Delphi technique.

Abstract

In this paper we report a research study geared toward refining an empirical instrument for the selection of experts for educational research, according to its reliability and internal consistency. To this end we used a three-round Delphi technique and subjected the results to a factor analysis. Latent variables were determined that explain the nature of the sources of argumentation necessary for ensuring an adequate level of competence on the part of the experts.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguilasocho, D. (2004). Propuesta metodológica para la enseñanza de la programación visual en el bachillerato mexicano. Tesis doctoral no publicada. Universidad de Ciencias Pedagógicas “Félix Varela” Santa Clara, Cuba.

Ary, D., Cheser, L. y Razavieh, A. (1990). Introduction to research in education. Nueva York: The Dryden Press: Holt, Rinehart and Winston.

Campistrous, L. y Rizo, C. (1998). Indicadores e investigación educativa. Instituto Central de Ciencias Pedagógicas. La Habana: Ministerio de Educación.

Crespo, T. (2007). Respuestas a 16 preguntas sobre el empleo de expertos en la investigación pedagógica. Lima, Perú: San Marcos.

Dalkey, N. y Helmer, O. (1963). An experimental application of the Delphi Method to the use of experts. Management Science, 9, 458. Consultado en http://www.links.jstor.org/journals/00251909.html

Elejabarrieta, F. J. e Íñiguez, L. (1984). Construcción de escalas de actitud tipo Thurst y Likert. Consultado en http://antalya.uab.es/liniguez/Materiales/escalas.pdf

Evlanov, L. G. y Kutusov, V. A. (1978). Ehkspertnie otsenki v upravlenii [Valoraciones de expertos en la dirección]. Moscú: Ehkonomika.

García, E., Gil, J. y Rodríguez, G. (2000). Análisis factorial. Cuadernos de Estadística (Núm. 7). Madrid: La Muralla.

Germain, M. L. (2006). Development and preliminary validation of a psychometric measure of expertise: The Generalized Expertise Measure (GEM). Tesis doctoral no publicada. Barry University, Florida.

Grant, J. S. y Davis, L. L. (1997). Selection and use of content experts for instrument development. Research in Nursing & Health, 20(3), 269-274.

Hasson, F. y Keeney, S. (2011). Enhancing rigour in the Delphi technique research. Technological Forecasting & Social Change, 78, 1695-1704.

Hoffman, R. R., Shadbolt, N., Burton, A. M. y Klein, G. A. (1995). Eliciting knowledge from experts: A methodological analysis. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 62, 129-158.

Konow, I. y Pérez, G. (1990). Método Delphi. En Métodos y técnicas de investigación prospectiva para la toma de decisiones. Universidad de Chile. Consultado en http://geocities.com/Pentagon/Quarters/7578/pros01-03.html

Landeta, J. (1999). El Método Delphi: Una Técnica de Previsión para la Incertidumbre. Barcelona: Ariel.

Linstone, H. A. y Turoff, M. (1975) (Eds.). The Delphi Method. Techniques and Applications. Reading, Massachusetts: Addison-Wesley.

Scapolo, F. y Miles, I. (2006). Eliciting experts’ knowledge: A comparison of two methods. Technological Forecasting & Social Change, 73, 679-704.

Ténière-Buchot, P. F. (2001). Décision, expertise, arbitraire et transparence: éléments d'un développement durable. Le courrier de l’environnement de l’INRA, 44. Consultado en http://www.inra.fr/dpenv44.htm

Weinstein, B. D. (1993). What is an expert? Theoretical Medicine, 14, 57-73.

Downloads

Article abstract page views: 1175

Published

2012-11-01