Analysis of Virtual Learning Environments from a Comprehensive Semiotic Perspective

Authors

  • Gloria María Álvarez Cadavid Facultad de Educación Universidad Pontificia Bolivariana
  • Guadalupe Alvarez Centro de Investigaciones en Antropología Filosófica y Cultural-CONICET Universidad Nacional de General Sarmiento

Keywords:

Multimodal discourse analysis, multimodal resources, virtual learning environment.

Abstract

Although there is a wide variety of perspectives and models for the study of online education, most of these focus on the analysis of the verbal aspects of such learning, while very few consider the relationship between speech and elements of a different nature, such as images and hypermediality. In a previous article we presented a proposal for a comprehensive semiotic analysis of virtual learning environments that more recently has been developed and tested for the study of different online training courses without instructional intervention. In this paper we use this same proposal to analyze online learning environments in the framework of courses with instructional intervention. One of the main observations in relation to this type of analyses is that the organizational aspects of the courses are found to be related to the way in which the input elements for the teaching and learning process are constructed.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alvarez, G. y Álvarez Cadavid, G. (2012). Hacia una propuesta de análisis semiótico integral de ambientes virtuales de aprendizaje. Onomázein, 25(1), 219-239

Avgerinou, M. D. (2009). Re-viewing visual literacy in the “Bain d’Images era”. TechTrends, 53(2), 28-34.

Baldry, A. y Thibault, P. (2006). Multimodal transcription and text analysis. Londres: Equinox.

Charmaz, K. (2007). Grounden Theory in the 21st Century. Applications for advancing social justice studies. En N. Denzin, y Y. Lincoln, The handbook of qualitative research (pp. 507-535). EUA: Sage.

Constantino, G. D. (Comp.). (2002). Investigación cualitativa y análisis del discurso en educación. Catamarca, Argentina: Universitaria.

Constantino, G. D. (2007). Modalidades comunicativo-discursivas de participación en comunidades virtuales de aprendizaje: una propuesta para la evaluación formativa. Revista Aled, 3, 7-15.

Felten, P. (2008). Visual literacy. Change: The magazine of higher learning, 40(6), 60-64.

Garrison, R. y Anderson, T. (2005). El e-learning en el siglo XXI: investigación y práctica. Barcelona: Octaedro.

Glaser, B. y Strauss, A. (1980). The discovery of grounded theory: strategies for qualitative research. Nueva York: Aldine.

Gros Salvat, B. (2000). El ordenador invisible. Barcelona: Gedisa.

Gross Salvat, B. y Adrián, M. (2004). Estudio sobre el uso de foros virtuales para favorecer las actividades colaborativas en enseñanza superior. Revista Teoría de la Educación, 5. Consultado en http://www.usal.es/~teoriaeducacion/rev_numero_05/n5_art_gros_adrian.htm

Halliday, M. (1994). An introduction to functional grammar. Londres: Edward Arnold.

Horton, W. (1994). The icon book: Visual symbols for computer systems and documentation. Toronto, Canadá: John Wiley y Sons.

Kress, G. (2004). Reading images: Multimodality, representation and new media. Consultado en http://www.knowledgepresentation.org/BuildingTheFuture/Kress2/Kress2.html

Kress, G. (2010). Multimodality. A social semiotic approach to contemporary Communications. Londres: Routledge.

Lemke, J. (1998). Multiplying meaning: Visual and verbal semiotics in scientific text. En J. Martin y R. Veel (Eds.). Reading Science (pp. 87-113). Londres: Routledge.

Lemke, J. (2002). Travels in hypermodality. Visual Communication, 1(3), 299-325.

Mayer, R. (2001). Multimedia learning. EUA: Cambridge University Press

O'Halloran, K. (2006). Multimodal discourse analysis. Nueva York: Continuum.

Sánchez-Upegui, A. A. (2009). Nuevos modos de interacción educativa: análisis lingüístico de un foro virtual. Educación y Educadores, 12(2), 29-46.

Scolari, C. (2004). Hacer click. Barcelona: Gedisa.

Scolari, C. (2008). Hipermediaciones: elementos para una teoría de la comunicación digital interactiva. Buenos Aires: Gedisa.

Silva, J. (2006). Formación docente en un espacio virtual de aprendizaje: una experiencia concreta en el contexto chileno. Revista Electrónica Teoría de la Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, 7(1). Consultado en: http://www3.usal.es/~teoriaeducacion/rev_numero_07/n7_art_silva.htm

Sosa, T. (2009). Visual literacy: The missing piece of your technology integration course”. TechTrends, 53(2), 55–58

Strauss, A. y Corbin, J. (2002). Bases de la investigación Cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada (1ª. ed. en español). Medellín: Universidad de Antioquia.

Tutty, J. y Klein, J. (2007). Computer-mediated instruction: a comparison of online and face to face collaboration. Educational Technology Research and Development, 56(2), 101-124. Consultado en http://www.springerlink.com/content/m32847730km48p08/

Downloads

Article abstract page views: 5062

Published

2012-11-01