Teacher Professionalization: Is There a Possible Path of Convergence for Experts and Novices?

Authors

  • Mauricio Alejandro Núñez Rojas Facultad de Filosofía y Humanidades Universidad de Chile
  • Ana Arévalo Vera Facultad de Filosofía y Humanidades Universidad de Chile
  • Beatrice Ávalos Davidson Facultad de Filosofía y Humanidades Universidad de Chile

Keywords:

Professional development, communities of practice, consciousness raising.

Abstract

Paths for the professionalization of teachers have traditionally been conceived of as successive processes that are disjointed from teacher training (initial and ongoing). This leads to the perpetuation of the dichotomy between theory and practice. Closely linked to this last is the lack of communication and even mistrust between the actors involved in different stages of training: academics and in-service teachers. This article explores the idea of professionalization as a process in which the diverse training pathways can converge through permanent situated reflective actions involving the participation of in-service and pre-service teachers, leading to the theorization of practice and the development of increasing levels of professional consciousness for both parties. The experience of communities of practice is regarded as a framework for introducing writing practice, which is seen as a mechanism of empowerment for such professional development.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ávalos, B. (2002). La formación docente continua en Chile. Desarrollo, logros y limitaciones. En Formación docente: un aporte a la discusión. La experiencia de algunos países (pp. 35-57). Chile: UNESCO/OREALC. Consultado en http://unesdoc.unesco.org/images/0013/001310/131038so.pdf

Centro de Políticas Públicas UC y Elige Educar (2012). Propuestas para una carrera docente. Santiago, Chile. Consultado en http://www.politicaspublicas.uc.cl/media/publicaciones/pdf/20120130122547.pdf

Connelly, F. M. y Clandinin, D. J. (2000). Narrative inquiry. Experiencie and story in qualitative research. San Francisco, CA: Jossey-Bass

Contreras, J. (1999). El sentido educativo de la investigación. En A. Pérez, J. Barquín y J. F. Angulo (Eds.). Desarrollo profesional docente: política, investigación y práctica (pp. 448-463). Madrid: Ediciones AKAL.

Desgagné, S. (2005). Récits exemplaires de practique enseignante. Analyse typologique. Québec: Presses de l’Université du Québec.

Elbaz, F. (1991). Research on teacher’s knowledge: The evolution of a discourse. Journal of Curriculum Studies, 23(1), 1-19.

Ferrer, V. (1995). La crítica como narrativa de las crisis de formación. En J. Larrosa, R. Arnaus, V. Ferrer, N. Pérez, F. M. Connelly, D. J. Clandinin et al. (Eds.).
Déjame que te Cuente: ensayos sobre narrativa y educación (pp.165-190). Barcelona: Laertes.

Fischer, G. (2000). Lifelong learning-more than training. Journal of Interactive Learning Research, 11(3/4), 265-294.

Freire, P. (2002). Cartas a quien pretende enseñar. Buenos Aires: Siglo xx.

Giddens, A. (1987). La constitution de la société. Éléments de la théorie de la structuration. París: PUF.

Greene, M. (1995). El profesor como extranjero. En J. Larrosa, R. Arnaus, V. Ferrer, N. Pérez, F. M. Connelly, D. J. Clandinin et al. (Eds.). Déjame que te cuente: ensayos sobre narrativa y educación (pp. 81-130). Barcelona: Laertes

Programa de Promoción de la Reforma Educativa en América Latina y el Caribe (2009). Desarrollo profesional docente en países de la OECD. Boletín Especial Nº51-52, Nov-Dic.

Hiebert, J., Gallimore, R. y Stigler, J. W. (2002). A knowledge base for the teaching profession: what would it look like and how can we get one? Educational Researcher, 31(5), 3-15.

Lave J. y Wenger E. (1991) Situated learning: Legitimate perypheral participation. Cambridge, Reino Unido: Cambridge University Press.

Le Cornu, R. y Ewing, R. (2008). Reconceptualising profesional experiences in pre-service teacher education reconstructing the past to embrace the future. Teaching and Teacher Education, 24(7), 1799-1812. Consultado en http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0742051X08000292

Lieberman, A. y Wood, D. (2006). Cuando los profesores escriben: sobre redes y aprendizajes. En Lieberman y Miller (Eds). La Indagación como base de la formación del profesorado y la mejora de la educación (pp. 209-224). Barcelona: Octaedro.

Downloads

Article abstract page views: 4975

Published

2012-11-01