Research about Teachers and with Teachers, and its Impact on Teacher Training. How to Conduct the Research?
Keywords:
Teacher’s training, teacher education, educational research.Abstract
Education, like all social practice, has an ontological and methodological plurality. It delves into research processes that lead to a different way of seeing education and that both contribute to and seek various aspects such as the accumulation, prediction, description, explanation, comprehension, interpretation, emancipation, deconstruction, organization and progressive creation and reordering of its field of knowledge. The diversity of research about teachers and with teachers, which shows us education as it is today, not only evinces a state of normality in such a complex social field as education, but also reveals a wealth of processes, not stagnation or paralysis.Downloads
Download data is not yet available.
References
Anderson, J. R. (1996). A simple theory of complex cognition. American Psychologist, 51, 355-365.
Angulo Rasco, F. (1990), Una propuesta de clasificación de las técnicas de recogida de información, con especial referencia a las técnicas de investigación interpretativa. En A. Pérez, J. Barquín y J. F. Angulo, Desarrollo profesional del docente. Política, investigación y práctica. Madrid: Akal.
Atkinson, T. y Claxton, G. (Eds.) (2002). El profesor intuitivo. Barcelona: Octaedro.
Bain, K. (2006). Lo que hacen los mejores profesores universitarios. Valencia: Universidad de Valencia.
Bolívar, A., Domingo, J. y Fernández, M. (1998). La investigación biográfico-narrativa. Granada: Grupo Editorial Universitario.
Cochran-Smith, M. y Lytle, S. (2002), Dentro/fuera. Enseñantes que investigan. Madrid: Akal.
Elbaz, F. (1983). Teacher thinking. A study of practical knowlwdge. Londres: Cromm Helm.
Fullan, M. (2002). Las fuerzas del cambio. Explorando las profundidades de la reforma educativa. Madrid: Akal.
Goodson, I. F. (Ed.) (2004). Historias de vida del profesorado. Barcelona: Octaedro.
Imbernon, F. (2005). Vivencias de maestras. Compartir desde la práctica educativa. Barcelona: Graó.
Latorre, A. (2005). La investigación-acción. Conocer y cambiar la práctica educativa. Barcelona: Graó.
Martínez, J. B. (1990). Hacia un enfoque interpretativo de la enseñanza. Etnografía y curriculum. Granada: Universidad de Granada.
Shavelson, R. J. y Stern, P. (1983). Investigación sobre el pensamiento pedagógico del profesor, sus juicios, decisiones y conductas. En J. Gimeno y A. Pérez, La enseñanza: su teoría y su práctica. Madrid: Akal.
Schön, D. A. (1992). La formación de profesionales reflexivos. Madrid: Paidós.
Young, T. (1990). A critical theory of education. Habermas and our children’s future. Nueva York: Teachers.
Angulo Rasco, F. (1990), Una propuesta de clasificación de las técnicas de recogida de información, con especial referencia a las técnicas de investigación interpretativa. En A. Pérez, J. Barquín y J. F. Angulo, Desarrollo profesional del docente. Política, investigación y práctica. Madrid: Akal.
Atkinson, T. y Claxton, G. (Eds.) (2002). El profesor intuitivo. Barcelona: Octaedro.
Bain, K. (2006). Lo que hacen los mejores profesores universitarios. Valencia: Universidad de Valencia.
Bolívar, A., Domingo, J. y Fernández, M. (1998). La investigación biográfico-narrativa. Granada: Grupo Editorial Universitario.
Cochran-Smith, M. y Lytle, S. (2002), Dentro/fuera. Enseñantes que investigan. Madrid: Akal.
Elbaz, F. (1983). Teacher thinking. A study of practical knowlwdge. Londres: Cromm Helm.
Fullan, M. (2002). Las fuerzas del cambio. Explorando las profundidades de la reforma educativa. Madrid: Akal.
Goodson, I. F. (Ed.) (2004). Historias de vida del profesorado. Barcelona: Octaedro.
Imbernon, F. (2005). Vivencias de maestras. Compartir desde la práctica educativa. Barcelona: Graó.
Latorre, A. (2005). La investigación-acción. Conocer y cambiar la práctica educativa. Barcelona: Graó.
Martínez, J. B. (1990). Hacia un enfoque interpretativo de la enseñanza. Etnografía y curriculum. Granada: Universidad de Granada.
Shavelson, R. J. y Stern, P. (1983). Investigación sobre el pensamiento pedagógico del profesor, sus juicios, decisiones y conductas. En J. Gimeno y A. Pérez, La enseñanza: su teoría y su práctica. Madrid: Akal.
Schön, D. A. (1992). La formación de profesionales reflexivos. Madrid: Paidós.
Young, T. (1990). A critical theory of education. Habermas and our children’s future. Nueva York: Teachers.
Downloads
-
HTML
-
PDFSPANISH 1452
Article abstract page views: 7246
Published
2012-11-01