Professional Ethics as Social Religation. Towards a Complex Vision for the Research of Ethics in a Professional Level

Authors

  • Juan Martín López Calva Doctorado Interinstitucional en Educación Departamento de Ciencias para el Desarrollo Humano Universidad Iberoamericana Puebla

Keywords:

Ethics, professional ethics, professional values, complexity.

Abstract

Based on a synthetic description of the “state of the art” in the field of “Professional ethics” research and the preliminary results of the “interinstitutional project on professional ethics” that involves 15 universities around the country, this article explores the notion of “social religation” developed by Edgar Morin (2005) as a key term that can help the understanding of “professional ethics” in a new, complex, holistic, dialogical and recursive perspective linked to the other “human religation duties“ and always inserted in tensions and contradictions that all the professionals live in their decision making. From this new complex perspective, the article assumes the necessity to transcend the notion of “professional values” as a guide concept in research about “professional ethics” to make new research based on the moral decision making of professionals in a world characterized by the “curl”: crisis-change-globalization.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alcántara, A., Barba, L. y Hirsch, A. (2009). Valores universitarios y profesionales de los estudiantes de posgrado de la UNAM. México: Universidad Nacional Autónoma de México, Instituto de Investigaciones sobre la Universidad y la Educación.

Amaro, P., Velasco, M., Espinoza, P., Borrego, N., Garza, H. y Cardenas, C. (2008). Actitudes de estudiantes de posgrado de la UAT hacia la ética profesional. En P. Amaro y O. M, Hernández (Coords.), Miradas sobre la educación. Aportes multidisciplinarios (pp. 151-168). Tampico, México: Universidad Autónoma de Tamaulipas.

Benítez, A. (2009). La educación en valores en el ámbito de la educación superior. Revista Iberoamericana sobre Eficacia y Cambio en Educación, 7 (2). Consultado el 30 de abril de 2009, en: http://www.rinace.net/reice/numeros/arts/vol7num2/art6_htm.htm

Cortina, A. (2000). Presentación. El sentido de las profesiones. En A. Cortina, 10 Palabras clave en ética de las profesiones (pp. 13-28). Navarra, España: Verbo Divino.

Fernández, J. y Hortal, A. (Comps.). (1994). Ética de las Profesiones. Publicaciones de la Universidad Pontificia Comillas. Madrid, España.

Gárate, A. (Coord.). (2008). Los valores ante la fragilidad social de la Educación. Programa de Doctorado en Educación y Valores. Ensenada, México: Centro de Enseñanza Técnica y Superior.

Hirsch, A. (Comp.). (2001). Educación y valores (3 tomos). México: Gernika.

Hirsch, A. (2001-2002). Educación y valores universitarios. Revista Horizontes Aragón. Revista de Posgrado, 1, 65-82.

Hirsch, A. (2002a). Consideraciones teóricas acerca de la ética profesional. En R. López, Educación y cultura global. Valores y nuevos enfoques en una sociedad compleja (pp. 165-182). México, Secretaría de Educación Pública y Cultura de Sinaloa-Universidad Autónoma de Sinaloa.

Hirsch, A. (2002b). Investigaciones sobre valores universitarios y profesionales en la UNAM. Educación 2001, 85, 43-47.

Hirsch, A. (Coord.). (2006). Educación, valores y desarrollo moral (2 tomos) México: Gernika.

Hirsch, A. y R. López Zavala (Comps.). (2003). Ética profesional e identidad institucional. México: Universidad Autónoma de Sinaloa.

Hirsch, A. y López Zavala, R. (2008). Ética profesional y posgrado en México. Valores profesionales de profesores y estudiantes. México: Universidad Autónoma de Sinaloa-Universidad Iberoamericana Puebla-Universidad Autónoma de Tamaulipas-Universidad Autónoma del Estado de Morelos-Universidad Autónoma de Chiapas-Universidad Autónoma de Yucatán.

Kepowicz, B. (2007). Valores profesionales: valores de los docentes y valor de la docencia. Reencuentro: Análisis de Problemas Universitarios, 49, 51-60.

Lonergan, B. (1999). Insight. Estudio sobre la comprensión humana. Salamanca, México: Sígueme-Universidad Iberoamericana.

Morin, E. (1981). El Método I. La naturaleza de la naturaleza. Madrid: Ediciones Cátedra.

Morin, E. (1997). El Método II. La vida de la vida. Madrid: Cátedra.

Morin, E. (2003). El Método V. La humanidad de la humanidad. La identidad humana. Madrid. Ediciones Cátedra.

Morin, E. (2005). O Método VI. Ética. Porto Alegre, Brasil: Sulina.

Fernández, J. y Hortal, A. (Comps.). (1994). Ética de las profesiones. Madrid: Publicaciones de la Universidad Pontificia Comillas.

Moscovici, S. (2001). Social representations. Explorations in social psychology. Londres: Oxford University Press.

Muñoz, C., Rubio, M., Palomar, J. y Márquez, A. (2001). Formación universitaria y compromiso social: algunas evidencias derivadas de la investigación. México: Universidad Iberoamericana Ciudad de México.

Pascal, B. (1976). Pensamiento. París. Gamier-Flammarion.

Pérez, I. (1999). Los valores éticos que promueven los psicólogos mexicanos en el ejercicio de su profesión. Tesis doctoral no publicada, Universidad Iberoamericana, México, D. F.

Ribeiro, L. N. (1999). Axiología educativa. Una visión nacional. México: Plaza y Valdés.
Yurén, T., Navia, C. y Saenger, C. (Coords.). (2005). Ethos y autoformación del docente. Análisis de los dispositivos de formación de profesores. Barcelona-México: Pomares.

Downloads

Article abstract page views: 9020

Published

2010-08-01