Professional Ethics Training and the Graduate Professors in the National Autonomous University of Mexico

Authors

  • Ana Hirsch Adler Instituto de Investigaciones sobre la Universidad y la Educación Universidad Nacional Autónoma de México

Keywords:

Professional ethics, professors, graduate programs, UNAM.

Abstract

The purpose of the article is to present the results obtained with a sample of 704 professors of the forty graduate programs in UNAM, with the open question: Do you consider that a subject about professional ethics should be included for all students?, with which contents? This question is part of an instrument applied in 2006 and 2007. The majority expressed that it should exist a special subject about professional ethics. All the answers were codified in four categories. We introduced two other sources of information: the answers to the same question asked in 2004 to 11 professors from different universities in Spain, and three training proposals given by the professors interviewed.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alcántara, A., Barba, L. y Hirsch, A. (2009). Valores universitarios y profesionales de los estudiantes de posgrado de la UNAM. México: Universidad Nacional Autónoma de México, Instituto de Investigaciones sobre la Universidad y la Educación.

Beauchamp, T. y Childress, J. (2001). Principles of biomedical ethics (5a. edición). Nueva York: Oxford University Press.

Cobo, J. M. (2003). Ética profesional, 4º de pedagogía (curso 2003-04). Madrid, España: Universidad Pontificia Comillas de Madrid.

Hirsch, A. (2004). Utopía y universidad. La enseñanza de ética profesional. Reencuentro. Análisis de Problemas Universitarios, 41, 32-37.

Hirsch, A. (2005). Construcción de una escala de actitudes sobre ética profesional. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 7 (1). Consultado el 30 de marzo de 2008, en: http://redie.uabc.mx/vol7no1/contenido-hirsch.html

Hirsch, A. (2006). Construcción de un estado de conocimiento sobre valores profesionales en México. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 8 (2). Consultado el 30 de marzo de 2008, en: http://redie.uabc.mx/vol8no2/contenido-hirsch2.html

Hirsch, A. (2007). Valores profesionales. Entrevistas a once académicos de universidades españolas. Reencuentro. Análisis de problemas universitarios, 49, 8-14. Consultado el 30 de marzo de 2008, en: http://reencuentro.xoc.uam.mx/tabla_contenido.php?id=147

Hortal, A. (1994). La ética profesional en el contexto universitario. Lección inaugural del curso académico 1994-1995 de la Universidad Pontificia Comillas de Madrid. Madrid: Publicaciones de la Universidad Pontificia Comillas de Madrid.

Hortal, A. (2002). Ética general de las profesiones. Bilbao, España: Desclée De Brouwer.

Lozano, J. F. (2000). Pedagogía de la ética de la ingeniería. Revista Educación y Pedagogía, 12 (28), 59-67.

Lozano, J. F. (2003, Julio). Ethical responsibility in engineering: A fundamentation and proposition of a pedagogic methodology. Trabajo presentado en International Conference on Engineering Education, Valencia, España.

Lozano, J. F., Boni, A., Siurana, C. y Calabuig, C. (2003). La educación en valores éticos en las enseñanzas científico técnicas. Experiencia del Grupo de Innovación Docente en Educación en Valores en los Estudios Científico-Técnicos en la UPV. Manuscrito no publicado, Universidad Politécnica de Valencia, España.

Downloads

Article abstract page views: 1195

Published

2010-08-01