Professional Ethics Training and the Graduate Professors in the National Autonomous University of Mexico
Keywords:
Professional ethics, professors, graduate programs, UNAM.Abstract
The purpose of the article is to present the results obtained with a sample of 704 professors of the forty graduate programs in UNAM, with the open question: Do you consider that a subject about professional ethics should be included for all students?, with which contents? This question is part of an instrument applied in 2006 and 2007. The majority expressed that it should exist a special subject about professional ethics. All the answers were codified in four categories. We introduced two other sources of information: the answers to the same question asked in 2004 to 11 professors from different universities in Spain, and three training proposals given by the professors interviewed.Downloads
Download data is not yet available.
References
Alcántara, A., Barba, L. y Hirsch, A. (2009). Valores universitarios y profesionales de los estudiantes de posgrado de la UNAM. México: Universidad Nacional Autónoma de México, Instituto de Investigaciones sobre la Universidad y la Educación.
Beauchamp, T. y Childress, J. (2001). Principles of biomedical ethics (5a. edición). Nueva York: Oxford University Press.
Cobo, J. M. (2003). Ética profesional, 4º de pedagogía (curso 2003-04). Madrid, España: Universidad Pontificia Comillas de Madrid.
Hirsch, A. (2004). Utopía y universidad. La enseñanza de ética profesional. Reencuentro. Análisis de Problemas Universitarios, 41, 32-37.
Hirsch, A. (2005). Construcción de una escala de actitudes sobre ética profesional. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 7 (1). Consultado el 30 de marzo de 2008, en: http://redie.uabc.mx/vol7no1/contenido-hirsch.html
Hirsch, A. (2006). Construcción de un estado de conocimiento sobre valores profesionales en México. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 8 (2). Consultado el 30 de marzo de 2008, en: http://redie.uabc.mx/vol8no2/contenido-hirsch2.html
Hirsch, A. (2007). Valores profesionales. Entrevistas a once académicos de universidades españolas. Reencuentro. Análisis de problemas universitarios, 49, 8-14. Consultado el 30 de marzo de 2008, en: http://reencuentro.xoc.uam.mx/tabla_contenido.php?id=147
Hortal, A. (1994). La ética profesional en el contexto universitario. Lección inaugural del curso académico 1994-1995 de la Universidad Pontificia Comillas de Madrid. Madrid: Publicaciones de la Universidad Pontificia Comillas de Madrid.
Hortal, A. (2002). Ética general de las profesiones. Bilbao, España: Desclée De Brouwer.
Lozano, J. F. (2000). Pedagogía de la ética de la ingeniería. Revista Educación y Pedagogía, 12 (28), 59-67.
Lozano, J. F. (2003, Julio). Ethical responsibility in engineering: A fundamentation and proposition of a pedagogic methodology. Trabajo presentado en International Conference on Engineering Education, Valencia, España.
Lozano, J. F., Boni, A., Siurana, C. y Calabuig, C. (2003). La educación en valores éticos en las enseñanzas científico técnicas. Experiencia del Grupo de Innovación Docente en Educación en Valores en los Estudios Científico-Técnicos en la UPV. Manuscrito no publicado, Universidad Politécnica de Valencia, España.
Beauchamp, T. y Childress, J. (2001). Principles of biomedical ethics (5a. edición). Nueva York: Oxford University Press.
Cobo, J. M. (2003). Ética profesional, 4º de pedagogía (curso 2003-04). Madrid, España: Universidad Pontificia Comillas de Madrid.
Hirsch, A. (2004). Utopía y universidad. La enseñanza de ética profesional. Reencuentro. Análisis de Problemas Universitarios, 41, 32-37.
Hirsch, A. (2005). Construcción de una escala de actitudes sobre ética profesional. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 7 (1). Consultado el 30 de marzo de 2008, en: http://redie.uabc.mx/vol7no1/contenido-hirsch.html
Hirsch, A. (2006). Construcción de un estado de conocimiento sobre valores profesionales en México. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 8 (2). Consultado el 30 de marzo de 2008, en: http://redie.uabc.mx/vol8no2/contenido-hirsch2.html
Hirsch, A. (2007). Valores profesionales. Entrevistas a once académicos de universidades españolas. Reencuentro. Análisis de problemas universitarios, 49, 8-14. Consultado el 30 de marzo de 2008, en: http://reencuentro.xoc.uam.mx/tabla_contenido.php?id=147
Hortal, A. (1994). La ética profesional en el contexto universitario. Lección inaugural del curso académico 1994-1995 de la Universidad Pontificia Comillas de Madrid. Madrid: Publicaciones de la Universidad Pontificia Comillas de Madrid.
Hortal, A. (2002). Ética general de las profesiones. Bilbao, España: Desclée De Brouwer.
Lozano, J. F. (2000). Pedagogía de la ética de la ingeniería. Revista Educación y Pedagogía, 12 (28), 59-67.
Lozano, J. F. (2003, Julio). Ethical responsibility in engineering: A fundamentation and proposition of a pedagogic methodology. Trabajo presentado en International Conference on Engineering Education, Valencia, España.
Lozano, J. F., Boni, A., Siurana, C. y Calabuig, C. (2003). La educación en valores éticos en las enseñanzas científico técnicas. Experiencia del Grupo de Innovación Docente en Educación en Valores en los Estudios Científico-Técnicos en la UPV. Manuscrito no publicado, Universidad Politécnica de Valencia, España.
Downloads
-
HTML
-
PDFSPANISH 1195
Article abstract page views: 1310
Published
2010-08-01