Teaching Values: Avatars of the Official Curriculum, the Hidden Curriculum and Teaching across the Curriculum

Authors

  • Ángel Díaz Barriga Centro de Estudios sobre la Universidad Universidad Nacional Autónoma de México

Keywords:

Values education, curriculum development, hidden curriculum.

Abstract

Values formation is a subject that has caught the attention of education specialists in recent years. Faced with the general deterioration of multiple behaviors observable at every level of society—conflicts betweens ethnic groups, manifestations of social hostility that go beyond a healthy social coexistence, various forms of real and symbolic violence in dealings between people, family members, and in the scholastic environment—it has been debated just how far schools and their curricula should go to encourage teaching that reinforces the formation of values. This essay examines the ways that historic thought related to didactic methodology has approached this subject, at the same time analyzing how the formation of values goes beyond responding to the cognitive and is linked to the dynamics of the affective, requiring not only the rational knowledge of principles and norms, but also the grounding of this in attitudes. The third section analyzes the way in which this subject has been approached in recent developments in the curricular field.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez, M. N., Balaguer, N. y Carol, R. (2000). Valores y temas transversales en el currículum. Madrid, Grao.

Apel, H. (1979). Teoría de la escuela en una sociedad industrial democrática. Salamanca: Atenas.

Bloom, B. (1977). Taxonomía de objetivos para la educación. Buenos Aires: Ateneo.

CEPAL-UNESCO. (1992). Educación y conocimiento. Eje de la transformación productiva con equidad. Santiago de Chile: CEPAL-UNESCO.

Coll, C. (1991). Psicología y currículum (Col. Papeles de Pedagogía). Barcelona: Paidós.

Coll, C., Pozo, J., Sarabia, B. y Valls, E. (1994). Los contenidos en la reforma. Barcelona: Santillana-Aula XXI.

Comenio, J. A. (1982). Didáctica magna (2ª ed., Col. Sepan Cuántos). México: Porrúa. (Trabajo original publicado en 1657).

Comunicado de prensa DGCS/134/04 (2004, 7 de septiembre). México: Comisión Nacional de los Derechos Humanos. Consultado el 8 de septiembre de 2004 en: http://www.cndh.org.mx/comsoc/compre/2004/134.htm

Devereux, G. (1977). De la ansiedad al método en las ciencias del comportamiento. México: Siglo XXI.

Dewey, (952) Democracia y educación. Una introducción a la filosofía de la educación. Buenos Aires: Lozada. (Trabajo original publicado en 1859).

Díaz Barriga, A (Coord.). (1995). Procesos curriculares, institucionales y organizacionales. México: Consejo Mexicano de Investigación Educativa

Durkheim, E. (1976). La educación como socialización. Salamanca: Sígueme.

Durkheim, E. (1979). Educación y sociología. Bogotá: Linotipo.

Herbart, F. (1983). Pedagogía general derivada del fin de la educación. Madrid: Humanitas.

Jackson, P. (1992). La vida en las aulas. Madrid: Morata.

Labrador, C, Diez, A. et al. (1986) La Ratio Studiorum de los Jesuitas. Madrid: Universidad Pontificia Comillas.

La Salle, J. B. (1900). Guía de las escuelas cristianas. París: Procuraduría General.

Martínez, M. J. (1995). Los temas transversales. Buenos Aires: Magisterio del Río de la Plata.

Rey, B. (1999). De las competencias transversales a una pedagogía de la intención. Traducción Escuela de Filosofía de Arcis. Consultado el 8 de octubre de 2004 en: http://www.philosophia.cl/biblioteca/rey/competencias/

Tyler, R. (1971). Principios básicos de la elaboración del currículo. Buenos Aires. Troquel (Trabajo original publicado en 1949).

Yoder, J. H. (1976). Textos escogidos de la Reforma Radical (Trad. N. M. de Machain y E. Suárez). Buenos Aires: La Aurora.

Downloads

Article abstract page views: 11306

Published

2006-05-01

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.