Psychometric Properties of a Social Abilities Evaluation Scale: C-scale

Authors

  • María José Rabazo Méndez Departamento de Psicología y Sociología de la Educación Facultad de Educación Universidad de Extremadura
  • María Isabel Fajardo Caldera Departamento de Psicología y Sociología de la Educación Facultad de Educación Universidad de Extremadura

Keywords:

Social competencies, psychometrics, behavior rating scales.

Abstract

In this paper the psychometric data of a scale of evaluation of the social abilities (social expression and motor skills) are presented. The scale was constructed to investigate social competence and antisocial conduct in adolescence. The process of the scale’s construction is explained; and the data on its internal consistency, its test-retest reliability, and its concurrent validity are presented. The scale was filled out by 325 teachers from different schools in the city of Badajoz (Spain); however, 20 scales were rejected because they were not properly completed. As well, the scale was analyzed, giving as a result 9 factors that explain 59.4% of the total variance. With the results obtained, the position of situational specificity with regard to social abilities is supported.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Caballo, V. E. (1982). Los componentes conductuales de la conducta asertiva. Revista de Psicología General y Aplicada, 37 (3), 473-486.

Caballo, V. E. (1983). Asertividad: definiciones y dimensiones. Estudios de Psicología, 13, 52-62.

Caballo, V. y Buela, G. (1988). Factor analyzing the College Self-Expression Scale with a Spanish population. Psychological Reports, 63, 503-507.

Caballo, V. y Buela, G. (1989). Diferencias conductuales, cognoscitivas y emocionales entre sujetos de alta y baja habilidad social. Revista de Análisis del comportamiento, 4, 1-19.

Caballo, V. y Carrobles, A. (1988). Comparación de la efectividad de diferentes programas de entrenamiento en habilidades sociales. Revista Española de Terapia del Comportamiento, 6 (2), 93-114.

Caballo, V. E. (1993). Manual de evaluación y entrenamiento de las habilidades sociales. Madrid: Siglo XXI.

Caballo, V. E., (Comp.). (1998). Manual de técnicas de terapia y modificación de la conducta. Madrid: Siglo XXI.

Universidad de Badajoz. (2003). Memorias sobre las prácticas de enseñanza. Documento no publicado, Universidad de Badajoz, Facultad de Educación.

Galassi, J. P. y Galassi, M. D. (1979). A comparision of the factor structure of an assertion scale across sex and population. Behavior Therapy, 10, 117-129

Ley Orgánica 1/1990, de 3 de octubre de 1990, de Ordenación General del Sistema Educativo. Boletín Oficial del Estado No. 238 (4 de octubre de 1990).

Lowe, M. R. (1985). Psychometric evaluation of the social performance survey schedule: Reliability and validity of the positive behavior subscale. Behaviour Modification, 9, 193-210.

Monjas, I. (1993). Programa de entrenamiento en habilidades de interacción social. PEHIS. Salamanca: Trilce.

Monjas, I. (1995). La educación del alumnado con necesidades educativas especiales en la educación secundaria obligatoria. Un difícil y complejo reto. Siglo Cero, 26 (4), 5-23.

Stevens, J. (1986). Applied multivariate statistics for the social sciences. Hillsdale, NJ: Lawrence Eerlbaum.

Downloads

Article abstract page views: 860

Published

2004-11-01